Był wśród nich m.in.: projekt łopatek dyszowych turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnx-2B, który stworzono w Avio Polska Sp. z o.o. Rozwiązanie to uzyskało nagrodę w prestiżowym Konkursie "Polski Produkt Przyszłości" pod patronatem ministra gospodarki. Co to takiego silnik GEnX-2B. Otóż jest on montowany w samolocie długodystansowym Boeing 747-8, będącym następcą tzw. Jumbo Jeta - największego samolotu pasażerskiego produkowanego przez amerykańską firmę Boeing. Właśnie inżynierowie z Avio Polska i naukowcy z ATH w Bielsku-Białej współtwórcami przy tworzeniu tego najnowocześniejszego silnika lotniczego świata. Było to znaczące wydarzenie dla Bielska-Białej - miasta słynącego od lat z produkcji szybowców - i naszego przemysłu lotniczego, gdyż po raz pierwszy nasz kraj stał się miejscem powstania i wdrożenia najnowocześniejszej technologii lotniczej, którą następnie wykorzystywano na całym świecie. Powierzenie takiego zadania grupie Avio nie było zaskoczeniem. To jedna z najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Około 12 proc. jej przychodów przeznacza się na badania i rozwój - to ok. 150 mln euro rocznie.
Innowacyjne rozwiązania powstają też w innych fabrykach w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Bowiem firmy przemysłowe, które działają w strefie, coraz częściej tworzą tu swoje centra badawczo-rozwojowe. Najlepszym przykładem jest koncern TRW, który w Częstochowie już od 2004 roku rozbudowuje centrum inżynieryjne samochodowych systemów bezpieczeństwa. Należy ono do grupy pięciu podobnych centrów na świecie - w USA, Szwajcarii i Niemczech. Pracę znalazło tam kilkaset osób, w większości inżynierów.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?