Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej przez Konstantynów Łódzki. W Sejmie o budowie i przebiegu linii szybkiej kolei w Konstantynowie mówił wiceminister Horała

md
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury: "Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować."
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury: "Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować."
Ciąg dalszy kontrowersyjnej sprawy przebiegu linii kolei dużych prędkości przez Konstantynów Łódzki. Wiceminister infrastruktury twierdzi, że przebieg ten „nie został narzucony”, a przedstawiony po to, by wypowiedzieli się na jego temat mieszkańcy. Tymczasem Konstantynów protestuje coraz ostrzej.

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu o ten wariant przebiegu premiera Mateusza Morawieckiego (PiS) pytał Dariusz Joński, poseł Koalicji Obywatelskiej.

-Panie premierze, w województwie łódzkim i w Łodzi przedstawiono korytarze kolejowe, które zostały zaakceptowane przez mieszkańców, samorządy, przyjęto studium, plany zagospodarowania już 10 lat temu - mówił w Sejmie poseł _Joński. - Ku zdziwieniu mieszkańców państwo przedstawiliście nowe korytarze kolejowe. Mam do pana krótkie pytanie: Dlaczego państwo chcecie pruć osiedla mieszkaniowe w Łodzi, Konstantynowie, w innych miastach bez jakiejkolwiek analizy, bez rozmowy i dyskusji z mieszkańcami?_

Jońskiemu w imieniu premiera odpowiadał Marcin Horała (PiS) wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią.

- Podzielam troskę i bardzo żałuję, panie pośle, że pana koledzy z Koalicji Obywatelskiej przez 10 lat nie zrealizowali inwestycji kolejowych - odpowiadał wiceminister Horała. - Niestety wiele wówczas podjętych uzgodnień się przeterminowało. Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować, przedyskutować, żeby przeprowadzić dodatkowy etap rozmów i konsultacji społecznych. A więc proszę nie mówić, że coś tu zostało narzucone. Wręcz przeciwnie, zostało przedstawione mieszkańcom, żeby mogli się wypowiedzieć i żebyśmy wypracowali rozwiązania, które będą nie tylko akceptowalne społecznie, ale przede wszystkim zostaną, w przeciwieństwie do waszych, po prostu zrealizowane.

Wiceministrowi Horale wypowiedź dwukrotnie przerywał Cezary Grabarczyk, poseł KO z okręgu piotrkowskiego i były minister infrastruktury. Grabarczyk zapewniał, że żadne z uzgodnień dotyczących KDP się nie przeterminowały. Dodał też, że strategiczne studium lokalizacyjne (czyli dokument z konstantynowskim przebiegiem KDP - red.), nie jest w ogóle potrzebne, ponieważ wciąż obowiązuje studium wykonalności.

Tymczasem mieszkańcy i władze Konstantynowa Łódzkiego dowiedzieli się o nowym przebiegu linii KDP dopiero po tym, jak nowe plany opublikowano. Linia kolei dużych prędkości przecięłaby miasto na pół, torowisko w studium biegnie przez osiedla mieszkalne Srebrna-Ostoja, Srebrna-Dąbrowa oraz okolice ul. Łużyckiej, Rszewskiej, Lutomierskiej i Nadrzecznej. Poza tym korytarz kolejowy stoi w kolizji z przebiegiem innej rządowej inwestycji, trasy ekspresowej S14, już budowanej. Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego już skierował do Rady Miejskiej projekt stanowiska kategorycznie sprzeciwiającego się planom rządu i apelem o odstąpienie od nich. Korespondencję w tej sprawie wyslano także do wiceministra Chorały.

Spółka CPK konsultuje caly przebieg kolei dużych prędkości mędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. W ciągu kilku dni od opublikowania studium do spółki napłynęło 700 uwag.

Centralny Port Komunikacyjny

Rok 2027 ma być tym, w którym wedle zapowiedzi rządu PiS gotow będzie Centralny Port Komunikacyjny między Łodzią a Warszawą. Jego ważnym elementem ma być szybka, jeżdząca z prędkością 250 km. na godz. kolej. KDP to tzw.linia „Y” Warszawa - CPK - Łodź - Wrocław/Poznań, zaś Konstantynów Łódzki miałby w tym projekcie być etapem linii Łódź Fabryczna - Poznań-Starołęka. Konsultacje społeczne mają potrwać do 10 marca. Wczoraj odbyło się spotkanie burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego z protestującymi mieszkańcami miasta. Burmistrz jeszcze w tym tygodniu spotka się w tej sprawie z wojewodą łódzkim Tobiaszem Bocheńskim. Z kolei poseł Dariusz Joński zapowiedział zaproszenie protestujących na obrady sejmowej podkomisji, której gościem ma być Marcin Horała, pelnomocnik rządu ds. budowy CPK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na konstantynowlodzki.naszemiasto.pl Nasze Miasto