Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To jedna z najważniejszych inwestycji w Zagłębiu. Są pierwsze pieniądze z GZM

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Sławków otrzyma 600 tys. zł z GZM na prace projektowe przy budowie nowej drogi, łączącej DK94 z Euroterminalem oraz stacją PKP LHS. Mieszkańcy wielokrotnie już protestowali przeciwko tirom na wąskich, lokalnych ulicach

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Sławków otrzyma 600 tys. zł z GZM na prace projektowe przy budowie nowej drogi, łączącej DK94 z Euroterminalem oraz stacją PKP LHS. Mieszkańcy wielokrotnie już protestowali przeciwko tirom na wąskich, lokalnych ulicach Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS/M.Grabowska/D.Nowak/UMSławków
To będzie jedna z najważniejszych i największych inwestycji drogowych w województwie śląskim. W połowie października potwierdzona została informacja o tym, że samorząd Sławkowa w powiecie będzińskim otrzyma 250 mln zł dofinansowania na budowę bardzo ważnego dla mieszkańców łącznika między drogą krajową nr 94, a Euroterminalem i stacją PKP LHS. Teraz, przed końcem roku napłynęły kolejne, dobre informacje. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekaże miastu Sławków 600 tys. zł na wsparcie pierwszego etapu prac projektowych budowy łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych.

Taka właśnie kwota znalazła się w budżecie GZM na 2023 rok, przyjętym podczas grudniowych obrad zgromadzenia GZM.

- Dziękuję wszystkim przedstawicielom samorządów śląskich i zagłębiowskich tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię za udzielone poparcie dla tej niezwykle ważnej inwestycji na sesji zgromadzenia GZM w Katowicach. Ma ona bowiem strategiczne znaczenie nie tylko dla rozwoju naszej metropolii w kontekście euroazjatyckich korytarzy transportowych, ale także bezpośrednich powiązań naszego regionu z Ukrainą – podkreśla Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

- Dziękuję również zarządowi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na czele z Kazimierzem Karolczakiem za deklarację pomocy dla realizacji tej inwestycji – dodaje.

Budowa łącznika to być albo nie być dla mieszkańców

Budowa łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a terminalami przeładunkowymi – Euroterminalem Sławków na Grońcu oraz stacją PKP LHS na Dębowej Górze to od lat dla mieszkańców Sławkowa być albo nie być. Setki ciężkich samochodów, które dziś codziennie jadą wąskimi ulicami po odbiór towarów z terminali przeładunkowych to prawdziwe utrapienie. Sławkowianie, a także mieszańcy dzielnicy Strzemieszyce w sąsiedniej Dąbrowie Górniczej, skarżą się, że nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów.

Były protesty, blokowanie dróg. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji.

Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa.

- Deklaracje wsparcia, które otrzymałem do tej pory ze strony między innymi PKP LHS, Euroterminala Sławków, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy wojewody śląskiego są niezwykle ważne dla realizacji tej trudnej inwestycji – podkreśla Rafał Adamczyk.

Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika, nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa.

Oto harmonogram całej inwestycji

To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe. Obecnie Urząd Miasta w Sławkowie prowadzi działania związane z zamówieniem usługi pierwszych, wstępnych prac projektowych. Prace te będą realizowane w pierwszej połowie 2023 roku przez wyłonioną przez UM Sławków firmę zewnętrzną. Zostanie wtedy ustalony ostatecznie szczegółowy przebieg nowego układu drogowego, według planu przedstawionego na mapie. Pod koniec 2023 roku zostanie przeprowadzone natomiast postępowanie przetargowe, które wyłoni głównego wykonawcę prac projektowych i budowlanych. Lata 2024-2025 upłyną z kolei na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych.

- W najbliższych pięciu latach czeka nas bardzo dużo pracy i wyzwań. Jestem jednak przekonany, że wraz z moim zespołem i pozyskanymi przeze mnie ważnymi partnerami zrealizujemy tą strategiczną inwestycję dla rozwoju Sławkowa – podkreśla Rafał Adamczyk.

Jak będzie wyglądał łącznik? Gdzie powstanie?

W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami.

W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska . Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu zainteresowanych wykonawców.

650 mln zł dla województwa śląskiego

W ramach piątej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych prawie 650 mln zł trafi do woj. śląskiego, z czego około 400 mln zł zostanie przekazane do Zagłębia na poprawę funkcjonowania stref przemysłowych, w tym budowę łączników do nich. Pieniądze dostanie też Częstochowa.

Dzięki pozyskanym funduszom będzie możliwa realizacja czterech inwestycji drogowych. Jak przekazał wojewoda śląski z puli 650 mln zł 250 mln zł trafi do Częstochowy na rozbudowę węzła drogowego Al. Wojska Polskiego DK-1 wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie. 100 mln zł dostanie Jaworznicki Obszar Gospodarczy na rozbudowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i gospodarkę wodami deszczowymi w strategicznej strefie przemysłowej miasta. 48 mln zł zostanie natomiast przekazane Dąbrowie Górniczej, pieniądze te mają sfinansować kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego w Tucznawie. Inwestycja w Sławkowie – o wartości 250 mln zł – jest jednak najbardziej wyczekiwana.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto