Towary na torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dwie ważne linie kolejowe

Artykuł sponsorowany

logo

Pociągi towarowe większości z nas kojarzą się z powolnym tempem i stukotem słyszalnym na drugim końcu miasta. Na Śląsku i Opolszczyźnie już wkrótce się to zmieni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły właśnie modernizację dwóch ważnych odcinków linii kolejowych, po których poruszają się głównie składy towarowe. Po zakończeniu robót zwiększy się nie tylko prędkość kursujących składów, ale też bezpieczeństwo i komfort okolicznych mieszkańców.

Mowa o dwóch liniach kolejowych: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle oraz Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. Pierwsza z nich jest linią przeznaczoną dla pociągów towarowych, druga obsługuje także ruch pasażerski. Na inwestycji zyskają zatem nie tylko przewoźnicy i przedsiębiorcy, ale też pasażerowie.

Najpierw wymienią nawierzchnię torową, później zajmą się peronami

Rozpoczęliśmy już pierwsze prace budowlane. Najpierw wymieniona zostanie nawierzchnia torowa, później przebudujemy perony na stacji Rybnik – informuje wykonawca robót. Dodaje, że prace modernizacyjne nie ominą również znajdujących się na niemal 60-kilometrowym odcinku wiaduktów kolejowych i dwóch blisko 100-metrowych mostów. Konsorcjum zmodernizuje także trakcję elektryczną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane zostaną perony na stacjach i przystankach kolejowych.

Prowadzona inwestycja przebiega w pobliżu ważnych terenów przemysłowych, w tym Rybnickiego Okręgu Węglowego. To fragment o sporym znaczeniu zarówno dla transportu lokalnego, jak i międzynarodowego. – Sprawny transport towarów koleją oznacza większą atrakcyjność regionu dla inwestorów i impuls do rozwoju gospodarczego – zaznaczają przedstawiciele inwestora. Dodają również, że za sprawą modernizacji odcinków Chybie – Nędza oraz Toszek Północ ­­– Stare Koźle towarowy transport kolejowy stanie się większą konkurencją dla transportu drogowego. Będzie on nie tylko szybszy, ale też przyjazny środowisku, bardziej ekonomiczny i bezpieczniejszy niż transport drogowy.

Lepiej dla pasażerów, lepiej dla przedsiębiorców

![obraz](https://pliki.serwisyregionalne.pl/ckie/plikiemisyjne/5204_PLK_NEDZA_TURZE_Zlecenie_nr_2_art_sponsorowany_internet_GRAFIKA_05(...jpg)

Skorzystają też przedsiębiorcy. Dzięki poprawie parametrów technicznych linii wzrośnie atrakcyjność transportu towarowego jako realnej alternatywy dla transportu drogowego. Mniej ciężarówek na drogach lokalnych oznacza większe bezpieczeństwo, niższą emisję CO2 i mniejsze zanieczyszczenie środowiska.

Zanim odczujemy efekty inwestycji, uzbroić będzie się trzeba w cierpliwość. – Wiemy, że modernizacja linii kolejowej wiąże się z przejściowymi niedogodnościami. Dołożymy jednak wszelkich starań, by były jak najmniej odczuwalne dla podróżnych – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Po zakończeniu robót średnia prędkość pociągów jeżdżących po zmodernizowanych torach pomiędzy Chybiem a Nędzą wyniesie co najmniej 50 km/h. W niektórych miejscach (jak na odcinku pomiędzy Rybnikiem a Suminą) zwiększy się do 100 km/h. Do tej pory prędkość na tym odcinku wynosiła od 20 do maksymalnie 50 km/h.

Odcinek Toszek – Stare Koźle ma wykonawcę

Drugi z modernizowanych odcinków: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle również wchodzi w fazę wykonawczą. W sierpniu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyłoniły wykonawcę, którego zadaniem będzie zaprojektowanie i wykonanie prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych. Na 40 kilometrach spółka przebuduje tory, trakcję elektryczną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także ponad 50 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty, mosty i przepusty.

obraz
Słyszeliście o jet-groutingu? Tu zastosują tę nowoczesną metodę

Modernizacja obu odcinków jest szczególnie skomplikowana ze względu na szkody górnicze występujące na tych obszarach. Gwałtowne obniżenia terenu i wody gruntowe, które podtapiają torowiska, to tylko niektóre z problemów, z jakimi poradzić muszą sobie wykonawcy robót.

Na odcinkach od Chybia do Nędzy i drugim modernizowanym odcinku – od Toszka do Starego Koźla – zastosowana zostanie specjalna technika konstrukcji i mocowania pali fundamentowych dla sieci trakcyjnej. To metoda zwana jet-groutingiem, która polega na wpuszczaniu w podłoże pod ciśnieniem kolumn betonowo-gruntowych. – Iniekt, czyli zaczyn cementowy, miesza się z gruntem i pozwala na trwalsze usadowienie pali w podłożu – tłumaczy wykonawca. Efekt? Mniejsza podatność zmodernizowanej infrastruktury na zapadliska.

Stawiając na tory, stawiamy na ciszę

Modernizacja pozytywnie wpłynie także i na środowisko. To szczególnie ważne, gdy linie kolejowe przebiegają w pobliżu cennych obszarów przyrodniczych. Tak jest i w tym przypadku. Mowa o znanym z rozległych torfowisk rezerwacie Rotuz czy też lasach sławęcickich w nadleśnictwie Kędzierzyn. By ograniczyć negatywny wpływ transportu kolejowego na tych terenach, wykonawca zastosuje m.in. szyny łączone bezstykowo. Dzięki temu przejazdy na linii Toszek Północ – Stare Koźle oraz Chybie – Nędza będą nie tylko bezpieczniejsze i szybsze, ale również cichsze. Ponadto zaplanowana jest budowa ekranów akustycznych. Oznacza to większy komfort nie tylko dla okolicznych mieszkańców, ale także zwierząt, które mają tu swoje siedliska i wychowują młode.

www.plk-sa.plwww.plk-inwestycje.plwww.portalpasazera.plwww.mapadotacji.gov.pl

Projekty „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” są współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wyłączną odpowiedzialność za treści publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Towary na torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dwie ważne linie kolejowe - śląskie Nasze Miasto

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto