Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie inwestują w tabor

mark40
mark40
Po kilku latach zastoju inwestycyjnego spółka Tramwaje Śląskie zaczyna modernizować swoje wagony. Odnawiane są popularne wagony 105Na, kursujące prawie na każdej linii w aglomeracji.

Spółka ogłosiła dwa przetargi na modernizacje w sumie 7 wagonów. Dwa z nich zostały odnowione w Poznaniu, kolejnych pięć trafiło do łódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Wagony są praktycznie nowe, gdyż wymianie podległy wszystkie elementy w kabinie motorniczego jak i przestrzeni pasażerskiej. Zastosowano także nową instalację elektryczną, przetwornicę i pantograf.

Co w środku?

Wnętrze wagonów wyposażono w wygodniejsze, tapicerowane siedzenia, oświetlenie, wykładzinę oraz bardziej funkcjonalne ogrzewanie nawiewowe. Modernizacja w Łodzi obejmuje także zastosowanie układów impulsowego rozruchu i hamowania opartego na tyrystorach GTO.  Dzięki zastosowaniu  impulsowego układu napędowego tramwaj pobiera mniej prądu i oddaje go z powrotem do sieci, dzięki niemu jazda jest płynna szczególnie przy ruszaniu i hamowaniu, tramwaj nie szarpie. Tramwaje mają zmienioną ścianę przednią i tylną, co wyróżnia je spośród pozostałych. Design zmodernizowanych tramwajów w Poznaniu różni się od tych z Łodzi.

Koszt modernizacji jednego wagonu wynosi około 600 tys. zł. Zostaną przydzielone do określonych zajezdni - do Będzina trafią 3 sztuki, 2 do Bytomia i po jednym do Gliwic i Katowic. Będą się najpewniej pojawiać na różnych trasach obsługiwanych taborem jedno-wagonowym, gdyż nie będą na razie łączone w składy. Przyjazd ostatnich modernizacji z Łodzi spodziewany jest na przełomie lutego i marca. W Chorzowie Batorym jest modernizowany kolejny wagon, który wkrótce również wyjedzie na trasę. Poddany jest on klasycznej modernizacji, nieprzewidującej zmiany designu.

Niestety, można zauważyć, iż wagony nie otrzymały dokładnego malowania, jakie sobie zażyczyły Tramwaje Śląskie, czyli obecnie stosowanego na śląskich wagonach.

W tym roku zmodernizowanych zostanie kolejnych kilka wagonów. Oprócz tego remont bieżący, przewidujący odświeżenie pojazdów oraz w niektórych przypadkach wymianę siedzeń i innych elementów, przejdzie ponad 30 wagonów.

Zapowiedź lepszego?

Wciąż nie wiadomo, kiedy spółka zdecyduje się na zakup nowych wagonów niskopodłogowych. Uzależnione jest to możliwości finansowych, które w chwili obecnej są skromne. Spółka nadal spłaca ostatni zakup - 17 Karlików. Jednak w porozumieniu z KZK GOP przewiduje w latach 2008-2013 zakup 50 nowych tramwajów. Być może zakup połowy z nich będzie dotyczył wagonów używanych przeznaczonych na trasy, nienadające się do obsługi, nowoczesnym taborem niskopodłogowym.

Przypomnijmy, iż do roku 2013 Tramwaje Śląskie wraz z gminami mają zamiar wyremontować torowiska m.in. w centrum Gliwic, w Katowicach na trasie z dworca kolejowego do Zawodzia, ze Stadionu Śląskiego do wesołego miasteczka, ulicy Armii Krajowej w Chorzowie, Placu Sikorskiego i ulicy Łagiewnickiej w Bytomiu oraz wybudować nowe trasy do Miechowic, Zagórza i Piotrowic.


SERWIS MM O INWESTYCJACH




emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto