Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 w Kłobucku na podsumowaniu projektu "Stara ojczyzna. Nowa ojczyzna"

Redakcja
maj 2018 na lodowcu Kitzsteinhorn (3209m n.p.m.)
maj 2018 na lodowcu Kitzsteinhorn (3209m n.p.m.) Kamilla Strzeszyna
W dniach 13-19.05.2018 roku 12 uczniów z Zespołu Szkół Nr 1 w Kłobucku uczestniczyło w spotkaniu podsumowującym projekt „Stara ojczyzna. Nowa ojczyzna”. Spotkanie odbyło się w szkole koordynującej projekt BORG w Mittersill/Austria.

Projekt jest realizowany od września 2016 roku w ramach Programu Erasmus +. W realizację projektu zaangażowane były Zespół Szkół Nr 1 z Kłobucka, Johann-Herzog-Gymnasium w Simmer/Niemcy oraz Istituto d’istruzione superiore Leonardo da Vinci z Chiavenny/ Włochy. Szkoły współpracują ze sobą od kilku lat i realizowały projekty w poprzednich edycjach programów Comenius i Socrates.

Obecnie realizowany projekt zbliża się ku końcowi. Tematem realizowanych działań były różne aspekty związane z bardzo aktualnym tematem w Europie tematem migracji. Zadania projektu realizowano zarówno w każdej szkole jak i podczas wspólnych spotkań. Zostały przeanalizowane powody współczesnych migrantów i ich doświadczenia związane z integracją w lokalnych społecznościach oraz zjawisko migracji w przeszłości z czasów przed i po II-giej wojnie światowej. Przeprowadzone działania w każdej z partnerskich szkół pozwoliły zauważyć, że w każdej lokalnej społeczności znajdują się osoby mające w rodzinie tło migracyjne. Migracja to nie tylko napływ uchodźców z objętych wojną krajów azjatyckich czy afrykańskich do Europy. Migracja to również ruchy obywateli Europy między krajami w ramach Unii Europejskiej oraz emigracja do USA czy Ameryki Południowej.

Uczniowie dowiedzieli się, że migracja ma nie tylko negatywne strony dla krajów przyjmujących. Dzięki obecności imigrantów z różnych państw wzbogaciła się kultura każdego kraju, gdyż każdy człowiek, który opuszcza swoją ojczyznę, by osiąść w innym kraju, wnosi jakąś część jej kultury, np.: muzyka, kuchnia, zwyczaje.

Napływ obcych, szczególnie w tak dużym wymiarze jak to ma miejsce obecnie, powoduje strach wśród stałych mieszkańców. Działania projektowe miały na celu pokazanie, że poznanie tych ludzi, powodów ich emigracji, ich doświadczeń, zredukuje strach przez obcymi, pozwoli na pozbycie się uprzedzeń i stereotypów. Wspólne działania społeczności lokalnej i napływowej mogą pomóc we wzajemnym budowaniu przyszłości. Działaniami takimi mogą być wspólne koncerty, wspólne gotowanie tradycyjnych potraw, prezentacje tradycji związanych z obchodzeniem różnych świąt.

Ludzie, którzy muszą opuścić swoje ojczyznę z powodu działań wojennych, przeżywają często traumę. Szukają wsparcia o pomocy. Szczególnie dzieci i młodzież potrzebują akceptacji i integracji z lokalnymi społecznościami szkolnymi, by mogły się dobrze rozwijać i zapomnieć o koszmarach wojny. Pomóc im mogą w tym lokalne organizacje, które organizują dla nich kursy językowe oraz wsparcie psychologiczne. Podczas spotkania w Mittersill odbyła się debata z przedstawicielami takich lokalnych organizacji, władz lokalnych, prasy oraz osób, które swój dom znalazły w tamtejszym regionie. Podkreślali oni, jak ważna jest integracja dla wzajemnego zrozumienia i szacunku.

Wszystkie działania projektowe od września 2016 roku zostały umieszczone w broszurze. Społeczność szkolna została poinformowana o działaniach i rezultatach projektu. Wszystkie materiały, które powstały w wyniku realizacji projektu zostały opublikowane na stronie internetowej szkoły koordynującej BORG Mittersill.
Udział uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Nr 1 był bardzo ważnym wydarzeniem w życiu społeczności szkolnej. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności posługiwania się językami obcymi, poznali zwyczaje i kulturę partnerów, mieli możliwość spotkania ciekawych ludzi, przeprowadzać wywiady zgodnie z opracowanymi wytycznymi, uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych podczas wymian, spędzać czas z rówieśnikami z krajów partnerskich, poznać ich sposób życia, poznać doświadczenia osób, które musiały uciekać ze swoich krajów. Temat migracji mogli poznać też na lekcjach w rodzimej szkole. Różne aspekty tego tematu omawiane zostały na zajęciach historii (jak to wyglądało na przestrzeni lat), wiedzy o społeczeństwie (jak funkcjonuje państwo w obliczu wyzwania jakim jest migracja), geografia (z jakich krajów ucieka emigruje najwięcej ludzi i jakie kierunki wybierają), religii (aspekty duchowe i obrzędy), na językach obcych (teksty, wywiady z migrantami).

Programu Erasmus + daje szansę na wszechstronny rozwój. Dzięki dofinansowaniu działań projektowych nauczyciele oraz uczniowie wzbogacają swoją wiedzę, nabywają nowe doświadczenia. Uczniowie doskonalą umiejętności językowe, poznają rówieśników z innych krajów, ich kulturę i zwyczaje. Nauczyciele mają okazję do wymiany doświadczeń ze swoimi kolegami i koleżankami z innych państw.

Opiekę nad uczniami sprawowały nauczycielki Katarzyna Szymczyńska - język angielski oraz Kamill Strzeszyna - język niemiecki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto