Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uważaj! Seks z małolatą może skończyć się więzieniem. Nietypowa kampania społeczna

Piotr Kalsztyn
Piotr Kalsztyn
"Nie warto. Masz za wiele do stracenia" - głosi główny slogan ...
"Nie warto. Masz za wiele do stracenia" - głosi główny slogan ... mat. prasowe
"Nie warto. Masz za wiele do stracenia" - głosi główny slogan kampanii.

Większość znanych kampanii społecznych, które mówią o wykorzystywaniu seksualnym małoletnich, skierowana jest do dzieci, młodzieży lub ich rodziców. W Fundacji Dzieci Niczyje postanowili spojrzeć na sprawę z drugiej strony i ich kampania jest kierowana nie tylko do potencjalnych ofiar, ale również sprawców, którzy mogą być nieświadomi, że podrywana przez nich osoba jest niepełnoletnia i mogą za to trafić na 12 lat do więzienia.

-  Kampania ostrzega potencjalnych sprawców wykorzystania, że osoba wyglądająca na dorosłą w rzeczywistości może być dzieckiem, z którym kontakty seksualne są zabronione. Kampania informuje o karalności za podejmowanie kontaktów seksualnych z małoletnimi, tak aby odwieść od popełniania przestępstw – „Nie warto. Masz za wiele do stracenia” i tym samym chronić małoletnich przed wykorzystywaniem - mówi Gabriela Kuhn, koordynator kampanii.

Kampania ruszyła w czerwcu w związku z Mistrzostwami Europy. Kampania realizowana jest 4 miastach goszczących Mistrzostwa w Polsce, w graniczącym z Ukrainą województwie podkarpackim oraz w 4 miastach goszczących Mistrzostwa na Ukrainie. Plakaty pojawiały się również w mediach o zasięgu ogólnokrajowym.

Policja identyfikuje rocznie ponad 5 tys. małoletnich poniżej 15 roku życia pokrzywdzonych przestępstwem wykorzystywania seksualnego i kilkadziesiąt do kilkuset przypadków małoletnich wykorzystywanych w prostytucji. Te liczby nie obejmują jednak dziewcząt i chłopców, którzy oferują usługi seksualne w zamian za różne korzyści materialne np. kupno modnych gadżetów.

W ramach przygotowań do kampanii „Nie przegraj!” przeprowadzono badania, których celem było zdiagnozowanie problemu komercyjnego wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży poprzez zbadanie doświadczeń oraz postaw respondentów, zarówno młodzieży, jak i dorosłych, w Polsce i na Ukrainie. Najważniejsze wyniki badań:

• Zdaniem niemal połowy polskiej młodzieży (48%) prostytucja motywowana chęcią posiadania modnych ubrań, kosmetyków lub gadżetów to realny problem i dotyczy wielu osób. Według młodzieży prostytucja głodowa (ze względu na trudną sytuację życiową) jest dużo mniejszym problemem niż prostytucja aspiracyjna (chęć podwyższenia standardu życia) czy sponsoring.
• Co drugi mieszkaniec Polski i Ukrainy uważa, że problem prostytucji młodzieży spowodowanej brakiem podstawowych środków do życia jest realny i dotyczy wielu osób. Wśród młodzieży taką opinię wyraziło jedynie 37 % badanych.
• Prostytucja spowodowana trudną sytuacją życiową jest najbardziej akceptowalna ze wszystkich omawianych zachowań.
• Polacy nie mają świadomości obowiązującego prawa w obszarze prostytucji dziecięcej.
• Pojęcie prostytucji młodzież rozumie szeroko – jako przyjmowanie jakichkolwiek korzyści materialnych w zamian za jakąś formę kontaktu seksualnego. Jednocześnie zdaje sobie sprawę zarówno z krótkoterminowych, jak i długoterminowych negatywnych konsekwencji prostytucji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto