Rozpoczyna się budowa kolejnego odcinka Wartostrady, który powstanie wzdłuż Bramy Poznania. Najnowszy fragment drogi pieszo-rowerowej będzie miał 1,5 kilometra i połączy rejon wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I.
Jak poinformowała spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, wykonawca inwestycji przejął już plac budowy i może rozpocząć prace, które ma zakończyć jeszcze w połowie 2020 roku. Fragment najnowszego odcinka Wartostrady budzi jednak sprzeciw śródeckiej społeczności. m.in. Rady Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady-Komandoria. Chodzi o budowę nitki drogi, która ma przecinać amfiteatr należący do Bramy Poznania.
Sprawdź też:
Wartostrada niebezpieczna?
– Poznań jest jedynym miastem w Polsce, które w taki sposób realizuje inwestycje
– komentuje Zbysław Jankowski, radny osiedlowy. I dodaje: - Takie umiejscowienie Wartostrady jest nie tylko niebezpieczne, ale także będzie zwyczajnie przeszkadzać mieszkańcom, którzy wypoczywają przy Bramie Poznania. W amfiteatrze organizowano różne imprezy, trudno będzie je powtórzyć jeśli na środku pojawi się asfalt i droga rowerowa.
W ubiegłym roku rada osiedla dostała do oceny dokumentację projektową dla budowy spornego odcinka Wartostrady. Zaopiniowała ją negatywnie. W uwagach przesłanych do urzędników radni podnoszą kolejne argumenty przeciwko inwestycji. Według nich na przeniesieniu tranzytu rowerowego wzdłuż rzeki Cybiny stracą też przedsiębiorcy, którzy na Śródce prowadzą lokale gastronomiczne.
Sprawdź też:
O odstąpienie od budowy Wartostrady w tym miejscu do prezydenta apelują też Rada Programowa Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Stowarzyszenie Śródeja, czy Fundacja Artystyczno-Edukacyjna Puenta.
Poprzez przecięcie asfaltem obecnego na wpół naturalnego nabrzeża rzeki Cybiny, nastąpi nieuzasadniona i nieodwracalna dewastacja tego odcinka terenu, charakteryzującego się obecnie unikatowymi w skali Poznania, a nawet szerzej, walorami estetycznymi i przyrodniczymi
- czytamy w piśmie skierowanym do prezydenta Jacka Jaśkowiaka przez Stowarzyszenie Śródeja.
Z. Jankowski podkreśla, że rada osiedla zaproponowała władzom miasta alternatywny przebieg trasy.
– Można ją przecież poprowadzić na drugim brzegu Cybiny i postawić dwa małe mostki – tłumaczy.
Wartostrada: Przy Bramie Poznania ma być bezpiecznie
Jednak według dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Grzegorza Kamińskiego inwestycji nie da się już zatrzymać.
– Przebieg trasy był znany od dawna, tymczasem rada osiedla postanowiła zaprotestować w momencie, kiedy otrzymała gotowy projekt budowlany
– mówi. Tłumaczy też, że mieszkańcy nie muszą się obawiać o bezpieczeństwo, ponieważ projekt zakłada wprowadzenie nawierzchni spowalniającej ruch rowerowy w rejonie amfiteatru (pasy wykonane z kamiennych płyt). – Dodatkowo zamierzamy zakupić barierki, które ograniczą ograniczą dostęp do amfiteatru, kiedy będą odbywać się tam imprezy – dodaje G. Kamiński.
Ale nawet sami rowerzyści patrzą sceptycznie na sposób, w jaki zrealizowany kolejny fragment trasy pieszo-rowerowej.
– Wystarczyłoby poprawić warunki przejazdu górą, gdzie znajduje się łupna kostka. Wtedy dolny odcinek nie byłby potrzebny – stwierdza Andrzej Janowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Polub nas na FB
POLECAMY TEŻ:
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?