Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
2 z 28
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 19 stycznia...
fot. uokik

Jakość paliw w Polsce. Wyniki kontroli stacji benzynowych [raport UOKiK 2015]

Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 19 stycznia do 31 grudnia 2015 r.

Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 19 stycznia do 31 grudnia 2015 r. uwzględniająca uzyskane dotychczas wyniki badań laboratoryjnych sprzedawanego w dniu kontroli paliwaObjaśnienia symboliki literowej w tabeli:- nie badano D próbka spełnia wymagania rozporządzenia MG Urząd Ochrony CFPP Temperatura zablokowania zimnego filtru CFPP Tz Temperatura zapłonu OdpO Odporność na utlenianie Sf-FBP Temperatura końca destylacji RON Badawcza liczba oktanowa RON Ilot Indeks lotności S Zawartość siarki Woda Zawartość wody FAME Zawartość FAME Sf-95% Skład frakcyjny 95%(V/V) destyluje do temperatur Sf-350ºC Skład frakcyjny, do 350oC  destyluje MON Motorowa liczba oktanowa MON Zz Zawartość zanieczyszczeń stałych (mg/kg) O Zawartość tlenu Met Zawartość metanolu Sf-70 Skład frakcyjny do temp. 70 0 C odparowuje Jakie szkody dla samochodu:Odporność oleju napędowego na utlenianie - grozi zanieczyszczeniem filtrów paliwowych resztkami biokomponentów. Powinno być: OdpO/g/= max. 25; OdpO/h/=min. 20 Zbyt niska temperatura zapłonu [powinno być: Tz= min.55] stwarza niebezpieczeństwo nawet samozapłonu - wybuchu par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Woda powoduje rozwój procesów korozyjnych w układzie paliwowym a poza tym w sezonie zimowym staje się katalizatorem powstawania dużych kryształów parafinowych, które zatykają filtr paliwa. Norma PN-EN 590 przewiduje zawartość wody w oleju napędowym na poziomie <=200 mg/kg [w tym przypadku badanie wykazało "Woda=280" w drugiej kontroli i "Woda=290" w trzeciej]. Stosowanie zawodnionego paliwa może spowodować korozję a następnie zatarcie pomp wtryskowych i wtryskiwaczy Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych FAME. Praktycznie każdy olej napędowy sprzedawany w Polsce zawiera dodatek biopaliwa. W przypadku oleju napędowego są to estry metylowe kwasów tłuszczowych FAME o wartości nieprzekraczającej 7% objętości paliwa [w tym przypadku badanie wykazało "FAME=>20"]. Olej napędowy zawierający biopaliwo w tej ilości spełnia aktualne wymagania normy PN-EN 590. Powyżej tej wartości paliwo musi być oznaczone, jako biopaliwo. Niedotrzymanie wymaganego limitu zawartości siarki [powinno być: S=max.10] powoduje skrócenie żywotności katalizatora, a w konsekwencji w wielu nowoczesnych silnikach zakłócenie pracy systemu sterowania dawką paliwa i problemy z właściwą pracą silnika. Istnieje także niebezpieczeństwo korozji silnika. Niewłaściwy skład frakcyjny powoduje złą pracę silnika oraz rozcieńczanie oleju silnikowego i w konsekwencji nadmierne zużycie silnika. Powinno być: Sf-95%=max. 360;  RON (badawcza liczba oktanowa) i MON (motorowa liczba oktanowa): Niedotrzymanie wymaganych wartości powoduje spalanie detonacyjne paliwa, co może uszkodzić elementy silnika. Powinno być: RON=min. 95, MON=min. 85

Zobacz również

Uwaga kierowcy! Zamknięta będzie ważna ulica w Kazimierzy Wielkiej

Uwaga kierowcy! Zamknięta będzie ważna ulica w Kazimierzy Wielkiej

Konkursy w gminie Skawina na pięcioletnią kadencję

Konkursy w gminie Skawina na pięcioletnią kadencję

Polecamy

Szukasz pomysłu na podanie jajek? Zrób je po florencku, a będziesz do nich wracać

Szukasz pomysłu na podanie jajek? Zrób je po florencku, a będziesz do nich wracać

Spektakularna atrakcja francuskiej wyspy. Tylko dla odważnych!

Spektakularna atrakcja francuskiej wyspy. Tylko dla odważnych!

Turysta zarobił na lotnisku 3500 zł, jeszcze mu podziękowali. Też tak możesz!

Turysta zarobił na lotnisku 3500 zł, jeszcze mu podziękowali. Też tak możesz!