Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa autostrady A1. Niemieckie technologie na naszej drodze pomagają zachować jej dobry stan

Małgorzata Węgiel
Wielu kierowców jadąc śląskim odcinkiem autostrady A1 zapewne nigdy nie zastanawiało się nad jej konstrukcją. Tymczasem nasza autostrada nie ogranicza się jedynie do kilkupasmowej drogi. Są tu przejścia dla zwierząt, miejsca obsługi podróżnych, a w jezdni - system monitoringu rodem z Zagłębia Ruhry.

Kierowcy, którzy wiosną tego roku pojadą autostradą w okolicy węzła Piekary Śląskie, będą korzystać z drogi wybudowanej z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii. Bo taki system monitoringu ruchów gruntu mają jeszcze tylko w Zagłębiu Ruhry w Niemczech!

- To teren historycznej eksploatacji rud cynku i ołowiu, dlatego tutaj, pod autostradą, znajdowały się pustki wielkości mieszkań lub nawet całych kamienic - tłumaczy Andrzej Miłkowski, prezes firmy Complex Projekt z Katowic, która projektowała odcinek A1 między Pyrzowicami a Piekarami. Wykonawcy musieli pustki uzupełnić i zabezpieczyć węzeł. Zastosowali do tego specjalną technologię "kolczugowego materaca betonowego", który amortyzuje i zapobiega gwałtownej deformacji terenu.

- W nawierzchnię wbudowany jest system monitoringu, który pozwala na śledzenie ruchów gruntu - wyjaśnia Miłkowski. - Wiązki biegną co kilka metrów, a informacje o ewentualnych odkształceniach są przekazywane w postaci elektronicznych impulsów do centrum obsługi autostrady. To chyba pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.

Nad i pod autostradą A1 w województwie śląskim pojawią się przejścia dla zwierząt. Sarny, dziki i jelenie skorzystają z dwóch mostów oraz dolnych przejść (tuneli). Spośród 131 obiektów, około 70 to tunele dla lisów, gryzoni, płazów i gadów.

- Autostrada jest barierą ekologiczną, która podzieliła siedliska wielu gatunków zwierząt i ograniczyła ich migrację - mówi Rafał Kurek z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. - Dzięki przejściom możemy zminimalizować negatywny wpływ budowy dróg na lokalną faunę.

W Świerklanach i w rejonie węzła Maciejów powstały Obwody Utrzymania Autostrady. Kierowcy znajdą tu m.in. siedzibę policji autostradowej, stację paliw, warsztaty, garaże, wagę dla pojazdów, parkingi dla samochodów przewożących materiały niebezpieczne i magazyny z solą na wypadek ostrej zimy.

Jest też lądowisko dla helikopterów. Kiedy autostrada A1 zostanie dostosowana do pobierania opłat, staną przy niej telefony alarmowe, połączone systemem łączności SOS.


*NAJZABAWNIEJSZE ŚLĄSKIE SŁOWA - WYNIKI PLEBISCYTU
*WALCZYMY O USTAWĘ METROPOLITALNĄ - POZNAJ EFEKTY

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto