Mapka prezentująca miejsca, które odwiedziliśmy z kamerą w bytomskim odcinku "Podróży za 6zł". Do Bytomia najszybciej można dojechać z Katowic tramwajem linii 6 i 41 oraz autobusem pospiesznym linii 820 i 830
Starówka:Bytom otrzymał prawa miejskie już w 1254 roku i jest dawną siedzibą Piastów, dlatego dziwnym nie jest, iż centrum bytomskiej starówki cechuje się średniowiecznym układem urbanistycznym. Doskonale widać to na mapach i zdjęciach satelitarnych, gdzie można zauważyć ulice biegnące śladem murów miejskich, a pomiędzy nimi wiele małych uliczek. Do dziś jednak nie zachowało się wiele śladów średniowiecznej zabudowy miasta. Było to spowodowane gwałtownym rozwojem Bytomia w XIX i XX wieku, kiedy średniowieczny gród zmienił się w wielkomiejski ośrodek przemysłowy. Dlatego dziś w Śródmieściu możemy podziwiać wysokie, bogato zdobione kamienice, zamiast niewielkich, góra jednopiętrowych budyneczków.
Komunikacja miejska:
**
Bytom od wieków jest najlepiej skomunikowanym miastem Górnego Śląska. Dowodzi tego fakt, iż to tu powstała pierwsza linia tramwajowa w regionie. Dziś pod względem długości torów tramwajowych jest trzecim miastem w konurbacji. Do wielu miast Silesii można dostać się z placu Sikorskiego, będącego jedynym dworcem tramwajowym w okolicy. Znajduje się on w odległości ok. 200 metrów od Rynku. Znaleźć przy nim można znakomite gmachu IV Liceum Ogólnokształcącego, Opery Śląskiej, czy Szkoły Muzycznej.
IV LO:
**Gmach IV Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego to jeden z najbardziej charakterystycznych budynków Bytomia. Wybudowany został na początku XX wieku. Zaprojektował go "budowniczy bytomskich szkół", Carl Brugger. Posiada wiele charakterystycznych elementów dla tego architekta. Elewacja jest wykonana z glazurowanej cegły i usiana kolorami. Jak w każdej szkole zaprojektowanej przez Bruggera, na szczycie budynku znajduje się duży zegar witrażowy - w tym przypadku umieszczony na wieży przykrytej kopułą. Na ścianie od podwórza można zobaczyć napis "HIER STREB DIE JUGEND ZU FLEISS UND TUGEND", który oznacza "Młodzież tu dąży do pilności i
cnoty". We wnętrzu zachowało się wiele elementów pierwotnego wyposażenia jak balustrady, drzwi, okna, posadzki oraz specjalnie zaprojektowane dla szkoły szafy na pomoce naukowe. Wszystkie bogato zdobione secesyjnymi motywami roślinnymi i wizerunkiem sowy wszechobecnym w całym budynku.
**
Gmach, w którym mieści się dziś szkoła muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina to pierwszy budynek szkolny w Bytomiu. Wzniesiony został w 1870. Zaprojektował go znany śląski budowniczy kościołów Paul Jackisch w stylu neogotyckim. W środkowym ryzalicie frontowym znajduje się ostrołukowy portal, wysokie okna zakończone maswerkami i schodkowy szczyt ze sterczynami. We wnętrzu przykuwają uwagę przepiękne żeliwne kolumny i balustrady. Najbardziej interesująca jest neogotycka aula, którą w dzień oświetlają kolorowe promienie słoneczne przebijające się przez ogromne witraże. O jej uroku i walorach akustycznych można się przekonać przychodząc na koncerty uczniów, cieszące się sporym zainteresowaniem słuchaczy.
Filia Muzeum Górnośląskiego przy ul. Korfantego:**
**
Budynek, w którym obecnie znajduje się filia Muzeum Górnośląskiego był pierwotnie siedzibą bytomskiego starostwa powiatowego, obejmującego niegdyś swoim zasięgiem Katowice, Zabrze, Tarnowskie Góry i Królewską Hutę (dzisiejszy Chorzów). Gmach został wybudowany w 1897 roku. Co ciekawe budynek wzniesiono poza granicami Bytomia, na terenie gminy Rozbark, będącej od 1927 roku dzielnicą miasta. Z powodu wielu wieżyczek, stromego dachu i wielkich okien, w których znajdują się witraże dawne starostwo powiatowe wielu osobom przypomina pałac. Przed przyłączeniem Bytomia do Polski na fasadzie znajdował się wizerunek czarnego orła śląskiego z półksiężycem na piersi. Polskie władze błędnie uznały go za orła pruskiego i nakazały go zamalować godłem Polski. Wewnątrz znajduje się okazała sala posiedzeń starostwa, której sklepienie zdobią herby Bytomia, Katowic, Królewskiej Huty i Tarnowskich Gór. Dziś odbywają się w niej koncerty i ważne uroczystości miejskie.
Elektrociepłownia Szombierki:
Elektrociepłownia Szombierki to prawdziwa świątynia dla miłośników architektury przemysłowej. Została wzniesiona w latach dwudziestych ubiegłego wieku. Zaprojektowali ją bracia Georg i Emil Zillmann'owie - twórcy m.in. osiedla Nikiszowiec. Legendy głoszą, iż pierwotnie miała
służyć jako fabryka prochu, czego mają dowodzić masywne mury i lekki, drewniany strop, poprzez który w momencie wybuchu miała uchodzić cała energia, nie niszcząc przy tym konstrukcji budynku. Jednak gdy zapotrzebowanie na broń w Niemczech zmalało postanowiono wykorzystać zabudowania na elektrownię zasilającą pobliskie kopalnie Schaffgotsh'ów. W szczytowej formie zakładu pracowało w nim ok. 900 pracowników. Interesującym faktem jest, iż budynki EC Szombierki znajdują się wewnątrz trójkąta torów kolejowych zlokalizowanych w głębokich dołach. Miało to ułatwić obronę elektrowni w momencie ataku, bowiem wówczas na torach miały być ustawione pociągi pancerne, a wiadukty prowadzące do budynków wysadzone, tworząc z zakładu prawdziwą twierdzę. Warto przy tym zauważyć, że architekci projektując elektrownię wzorowali się na starych niemieckich
warowniach.
Zdjęcia autora (scyscrapercity.com)
Autor jest redaktorem serwisu miejskiego BYTOMSKI.PL
>> Podróż za 6 zł - oficjalny serwis internetowy programu
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Lady Pank: rocznica debiutanckiej płyty
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?