Do zorganizowania cyklu Debat Zagłębiowskich organizatorów zainspirowała konkluzja wystąpienia prof. Jacka Wodza z niedawnej konferencji Instytutu Zagłębiowskiego o tożsamości Zagłębia. Profesor mówił wówczas, że wielkim problemem zagłębiowskiego życia publicznego jest to, że lokalne elity właściwie ze sobą nie dyskutują. Brakuje miejsc i okazji, gdzie samorządowcy, naukowcy czy regionaliści mogliby wymieniać poglądy, dyskutować nad najważniejszymi dla Zagłębia sprawami: politycznymi, gospodarczymi, kulturalnymi.
- Debata ma służyć rozwojowi demokracji lokalnej, dawać mieszkańcom możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami władzy oraz szeroko rozumianych elit lokalnych. Efektem debat powinno być także wypracowywanie wspólnych stanowisk w sprawach najważniejszych dla Zagłębia, kreowanie pozytywnych rozwiązań i dobrych pomysłów w dziedzinach odnoszących się do funkcjonowania samorządu - wyjaśnia MM Silesii dr Michał Kaczmarczyk, Dyrektor Instytut Zagłębiowskiego Wyższej Szkoły Humanitas, rzecznik prasowy WSH.
W pierwszej debacie, która odbyła się 2 marca 2010 roku uczestniczyli Kaźmierz Górski, prezydent Sosnowca i Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. Dodatkowo uczestniczyli w niej politolodzy dr Waldemar Wojtasik i dr Tomasz Słupik, prezes będzińskiego Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego Dariusz Jurek oraz dziennikarka Ilona Pawłowska. Słuchaczy było 120. Debata poruszała istotne kwestie dla Zagłębia Dąbrowskiego.
Prelegenci debaty | Widownia aktywnie uczestniczyła w debacie |
- Czy Zagłębiu potrzebna jest ponadlokalna płaszczyzna współpracy gmin i innych podmiotów zainteresowanych promocją regionu? Czy istnieje szansa, by zagłębiowskie samorządy połączyły siły - opracowały i realizowały wspólną dla całego Zagłębia strategię promocji? Czy budowanie marki Zagłębia w ramach GZM i innych struktur wojewódzkich nie jest zagrożeniem dla tożsamości Zagłębiaków? Czy uzasadniona jest obawa podnoszona m.in. przez internautów, że promując Zagłębie jako część Górnego Śląska doprowadzimy w końcu do utraty lokalnej tożsamości i zniszczenia jego symboli? Co może być symbolem Zagłębia służącym promocji regionu w Polsce? Jak walczyć ze stereotypami dotyczącymi Sosnowca i Zagłębia? To główne tematy dyskusji - wylicza rzecznik.
Zaproszeni goście poruszyli również temat powołania Zagłębiowskiej Organizacji Turystycznej, która mogłaby się skoncentrować wyłącznie na promocji turystycznej regionu. W tej kwestii prezydenci nie wypracowali wspólnego stanowiska. Sosnowiec podtrzymuje chęć jej stworzenia, natomiast Dąbrowa Górnicza uzależnia swoje przystąpienie do stowarzyszenia w zależności od efektów jego pracy. Już wkrótce odbędą się kolejne debaty.
- Debaty Zagłębiowskie zamierzamy organizować cyklicznie, nie rzadziej niż raz na kwartał. To, kogo zaprosimy do udziału, zależeć będzie od tematu spotkania. Chcemy, by w debatach brali udział samorządowy, regionaliści i naukowcy - podsumowuje Kaczmarczyk.
Zobacz również: Powstanie Zagłębiowska Organizacja Turystyczna. Ale czy na pewno? |
Debata Zagłębiowska pomimo małych "zgrzytów" wśród zabierających głos przebiegła w "zdrowiej" atmosferze. Wynikało to z kwestii, że tym razem nie chodziło o politykę, a o region, który jest ważny dla każdego mieszkańca Zagłębia Dąbrowskiego.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?