Jak bardzo potrzebne jest szybkie połączenie kolejowe z lotniskiem w Pyrzowicach wiedzą wszyscy, którym było dane stamtąd latać. Dziś podróżni pytają, dlaczego dojazd do centrum aglomeracji trwa tyle samo, co... przelot z Niemiec do podkatowickiego lotniska.
- Sytuacja musi się zmienić i trzeba na to znaleźć pieniądze - przekonywali siebie i tak już dawno przekonani do pomysłu prezydenci miast, przez które Szybka Kolej Miejska do Pyrzowic miałaby przebiegać.
Kolejne spotkanie przypominało jednak spektakl politycznej i sprawczej niemocy, niż otwarte na rzeczywiste i szybkie zmiany działanie...
Najpierw zaprezentowano kilka różnych wariantów przebiegu kolei do Pyrzowic, wraz z projektem zintegrowanego dworca kolejowego, który miałby powstać przy ulicy Chorzowskiej w Bytomiu-Rozbarku. Trasa miałaby przebiegać od Gliwic przez Bytom, Piekary Śląskie aż do Pyrzowic, a w podstawowym wariancie przede wszystkim z Katowic do Bytomia i w wiadomym kierunku. Pociągi poruszające się z prędkością 160 km/h, nowoczesny i komfortowy tabor, co najmniej na poziomie pociągów typu Flirt. W dalszej perspektywie podpięcie do Centralnej Magistrali Kolejowej i już z Pyrzowic będą korzystać mieszkańcy Warszawy - to marzenia śląskich prezydentów w pigułce.
A jak jest naprawdę? - Ze względu na panujący kryzys, o którym wszyscy wiemy i nie ma sensu, by szerzej o nim wspominać, nie można mieć pewności, że znajdą się środki na realizację tej inwestycji - tłumił i tak dość mocno ostudzone nastroje w sali pałacyku Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu Piotr Borys, dyrektor Studiów i Ochrony Środowiska PKP. W jednej z wypowiedzi Borys przyznał, że pieniędzy brakuje obecnie nawet na przygotowanie prace projektowe.
Ratunkiem może okazać się skuteczne lobbowanie pomysłu stworzenia SMK w parlamencie. Jednak i tu zgrzytów nie brakuje. Gdyż niedawno przed sejmową komisją, zupełnie nieoczekiwanie, zaprezentowano pomysł stworzenia szybkiego połączenia z... Radzionkowa do Pyrzowic. Taka nieścisłość we współpracy między miastami zdaniem m.in. byłego ministra, a obecnie posła Jerzego Polaczka, to poważna przeszkoda w osiągnięciu korzystnego dla całej aglomeracji celu.
Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego nie ma wątpliwości, że aby pyrzowickie lotnisko mogło się rozwijać, szybka kolej jest mu niezbędna. - Zgodnie z przewidywaniami mieliśmy w ostatnim roku przyjąć milion podróżnych, a ku naszemu zaskoczeniu było ich ponad dwa miliony. Ten wzrost będzie się utrzymywał, bo pokazują to najnowsze prognozy - przekonywał uczestników spotkania.
Tomasik dodał także, że w perspektywie najbliższych lat każdy podróżny zostawi w aglomeracji 300 dolarów, co daje imponującą kwotę 340 milionów dolarów łącznie.
Niecierpliwie na rozwój Pyrzowic spogląda także Unia Europejska, która owszem skłonna jest inwestować w rozwój komunikacji międzynarodowej, ale jest także surowa w egzekwowaniu wcześniejszych ustaleń. Szybka i sprawna komunikacja aglomeracji z lotniskiem jest jednym z nich.
SERWIS MM O INWESTYCJACH | ||
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?