Dotacje unijne, czyli budowa dróg i autostrad w regionie. Czy właściwie je wykorzystujemy?

Elżbieta Kazibut
Rok 2008. Początek  budowy nowego fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej. Plac budowy odcinka   DTŚ prowadzącego  z Katowic aż do centrum Zabrza.
Rok 2008. Początek budowy nowego fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej. Plac budowy odcinka DTŚ prowadzącego z Katowic aż do centrum Zabrza. arch. / gddkia
Dotacje unijne przeznaczone na budowę dróg i autostrad oraz na wprowadzanie nowych rozwiązań w regionalnej komunikacji kolejowej, tramwajowej czy autobusowej to ogromne pieniądze, liczone w miliardach złotych. To najdroższe inwestycje dofinansowane z funduszy europejskich.

Wystarczy podać parę przykładów, aby zrozumieć, jak ważne dla drożności komunikacyjnej regionu jest unijne wsparcie. Budowa odcinka autostrady A1 na trasie łączącej Pyrzowice-Maciejów-Sośnica to koszt ponad 6 mld zł. Wartość wkładu Unii Europejskiej wynosi ponad 5 mld zł. Budowa autostrady A1, drugiego etapu Bełk-Gorzyczki to wartość przekraczająca 1 miliard 300 mln zł.

Dofinansowanie z funduszów europejskich zaplanowano na poziomie prawie 900 mln zł. Budowa nowoczesnego systemu transportu zbiorowego w Częstochowie to koszt rzędu ponad 98 mln 680 tys. zł. Unijna dotacja sięga prawie 84 mln zł. Bardzo ważna dla regionu inwestycja to Szybka Kolej Regionalna. Tylko pierwszy etap SKR - linia Tychy Miasto-Katowice to koszt przekraczający 48 mln 400 tys. zł. Z unijnych funduszy, Śląskie otrzymało na ten cel prawie 34 mln zł. SKR docelowo ma połączyć Tychy z Dąbrową Górniczą.

Na razie zdecydowano o wydłużeniu połączenia SKR do stacji Sosnowiec Główny. Na linii Tychy Miasto-Katowice jeżdżą nowoczesne pociągi. Wkrótce będą to tzw. SPOT-y. Popularne w regionie Flirty zostaną skierowane do obsługi przyśpieszonych połączeń na trasie Katowice-Częstochowa. A jeśli chodzi o samą Częstochowę, to już w 2012 roku najnowocześniejsze i najbardziej komfortowe tramwaje w województwie śląskim będą jeździć właśnie w tym mieście. To tramwaje bydgoskiej Pesy - bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Swingi, które kupiono dzięki unijnemu wsparciu, będą woziły pasażerów na linii Północ-Centrum-Błeszno, czyli budowaną właśnie nową trasą. Ta unijna inwestycja zakończy się jesienią 2012 roku. Aglomeracja czeka na Śląską Kartę Usług Publicznych i wspólny bilet dla wszystkich linii. Dotacja z funduszy to prawie 80 mln zł. Beskidy mają także swoją unijną perełkę - drogę ekspresową S-69 Żywiec-Zwardoń. Odcinek Laliki-Szare z oddanym do użytku tunelem robi wrażenie. No i Drogowa Trasa Średnicowa - komunikacyjny nerw śląskiej aglomeracji. Pierwsze samochody przejechały nowym, zabrzańskim odcinkiem zaledwie miesiąc temu.


Co nowego w unijnych funduszach

Postępy w wykorzystaniu europejskich funduszy.
Według danych, od początku uruchomienia środków europejskich do 19 czerwca 2011 r. złożono 179,8 tys. wniosków na całkowitą kwotę dofinansowania (zarówno środki unijne, jak i środki krajowe) 399,4 mld zł. W tym samym okresie podpisano 56 656 umów.

Punkty konsultacyjne o funduszach europejskich
- Katowice, ul. Dąbrowskiego 23, tel. (32) 77 40 172, e-mail: [email protected], Śląski Urząd Marszałkowski - Wydział Rozwoju Regionalnego, ul. Ligonia 46, tel. (32) 77 40 654, e-mail: [email protected] www.rpo.silesia-region.pl.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie