Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gliwice: Autobusy na tory, zamiast tramwaju

Łukasz Malina
Łukasz Malina
W poniedziałek do siedziby KZK GOP wysłano wniosek, w którym prezydent Gliwic zwraca się z prośbą o zamianę komunikacji tramwajowej na autobusową. Nowa linia miałaby pokrywać obecną tramwajową.

Wygląda na to, że zmiany w komunikacyjnym krajobrazie Gliwic są nieuniknione. Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz skierował dziś pismo do kierownictwa **

KZK GOP

**z prośbą o zamianę taboru tramwajowego na autobusowy.

- Wpłynął do nas wniosek o likwidację linii tramwajowych i będzie on rozpatrywany jeszcze w tym tygodniu. Co do zastąpienia tramwajów autobusami, będzie to wymagało między innymi zmiany rozmieszczenia niektórych przystanków oraz zorganizowania przetargu, w którym wyłoniony zostanie przewoźnik - wyjaśnia MM Silesii Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Gliwice jasno dają do zrozumienia, że po ich mieście ma jeździć tabor tamtejszego PKM. - Dla nas to oczywiste, że chcemy autobusów nowoczesnych, niskopodłogowych, cichych i ekologicznych, a takimi dysponuje gliwicki PKM - wylicza oczekiwania gliwickiego magistratu

Marek Jarzębowski

, jego rzecznik.

- To, że Gliwice chcą nowoczesnego taboru nie znaczy, że musi to być koniecznie PKM, inni przewoźnicy także spełniają te kryteria, a my postępujemy zgodnie z przepisami, które nakazują ogłaszanie przetargu - tłumaczy z kolei Ostroch.

Czytaj także: Nadchodzi koniec tramwajów w Gliwicach?

Jakkolwiek się stanie, już od początku sierpnia lub najpóźniej we wrześniu w Gliwicach tramwajów już nie będzie. Ich obrońcom pozostanie prawdopodobnie jedynie fakt, że zastępujące transport szynowy autobusy i tak będą musiały jeździć po torach. Te bowiem nie są własnością miasta i nie zostaną zlikwidowane, zanim nie wyrazi na to zgody spółka Tramwaje Śląskie S.A.

- Nie możemy tak po prostu wyrwać torów i położyć nowy asfalt. A dlaczego autobusy miałyby jeździć po torach? Przecież zawsze mogą jechać obok! - żartuje w swoim stylu Marek Jarzębowski.


r e k l a m a:

[

](http://www.mmsilesia.pl/5335/2009/5/15/fotograficzny-konkurs-juwenaliowy-olympusa-i-fotozakupypl?category=news)


Czytaj całość wniosku prezydenta Gliwic skierowanego do KZK GOP:

"W ciągu ostatnich kilku miesięcy gliwicki Samorząd prowadził wnikliwą analizę funkcjonowania linii tramwajowych nr 1 i 4. W tym czasie poddaliśmy szczegółowej ocenie stan techniczny infrastruktury tramwajowej i taboru oraz koszty funkcjonowania powyższych połączeń. Przeprowadziliśmy szeroką debatę publiczną, w której głos zabrali eksperci, przedstawiciele związków zawodowych i instytucji oraz zainteresowani tym tematem mieszkańcy miasta.

Informacje pozyskane w efekcie podjętych działań wskazują na konieczność poniesienia przez miasto Gliwice bardzo znaczących nakładów finansowych na dalsze utrzymanie obydwu linii. Są one nie tylko deficytowe ale ponadto wymagają poniesienia ogromnych wydatków na konieczną do dalszego funkcjonowania modernizację. Sposobem na szybką poprawę usług komunikacyjnych na trasie obecnie obsługiwanej przez tramwaje jest zastąpienie ich nowoczesnymi autobusami, tańszymi w eksploatacji i przede wszystkim zapewniającymi pasażerom większy komfort podróży.

Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskuję o wstrzymanie funkcjonowania linii tramwajowej 1 i 4 na terenie Gliwic. Równocześnie proszę o uwzględnienie oczekiwań mieszkańców względem nowego rodzaju transportu:

1.       Obecna trasa tramwaju 1 i 4 powinna zostać zachowana. Autobusy, które zastąpią tramwaje powinny kursować dokładnie tym samym śladem. Ze względów technicznych możliwe jest wydłużenie trasy do istniejącego przystanku autobusowego „Gliwice Słowackiego” i obsługa przystanku pośredniego „Gliwice Sobieskiego”.

2.       Bieżący takt w rozkładach jazdy obu linii powinien zostać zachowany. Autobusy powinny kursować wg takiego samego rozkładu jazdy jak obecnie tramwaje czyli nie rzadziej niż co 10 minut.

3.       Autobusy, które zastąpią obecny tabor tramwajowy powinny spełniać oczekiwania mieszkańców pod względem zarówno komfortu jazdy jak również stanu technicznego. Oczekujemy autobusów niskopodłogowych, spełniających najwyższe aktualnie obowiązujące normy ekologiczne. Dla potrzeb obsługi obydwu linii odpowiedni  będzie tabor typu „B”. 

4.       Jeśli to możliwe, prosimy aby nowa linia autobusowa otrzymała nazwę A4.

5.       Ze swojej strony deklaruję wszelką pomoc w zapewnieniu prawidłowej organizacji ruchu na trasach linii A4, zgodnie ze wspólnymi ustaleniami.

Wdrożenie wymienionych  rozwiązań powinno zakończyć się do 01.08.2009. Jeżeli by to nie było możliwe, nie później niż do 01.09.2009."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto