Analiza wizerunku pięciu finalistów do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury wykazała, że najbardziej medialne okazało się najmniejsze z miast – Lublin. Drugą z kolei największą liczbą wystąpień w prasie, radiu i telewizji mogą pochwalić się Katowice.
Najwięcej pozytywnych opinii w mediach zebrał Lublin, najwięcej negatywnych – Warszawa.
- Lublin był chwalony za swój program i działalność nawet przez konkurentów do tytułu ESK. Podkreślano wagę Lublina jako bramy kulturowej między wschodem a zachodem Europy – informuje Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. Rozwoju Badań - Warszawa z kolei zebrała najwięcej negatywnych komentarzy. Źle oceniano udział stolicy w konkursie jako miasta zbyt dużego i zamożnego, gdyż ESK ma być szansą rozwoju dla mniejszych ośrodków – dodaje Magdalena Grabarczyk-Tokaj.
Większość negatywnych ocen przyznawanych miastom i ich staraniom o ESK 2016 pochodziło z mediów łódzkich. Trzeba zaznaczyć, że Łódź odpadła z rywalizacji.
Jeśli chodzi o tematy poruszane w mediach, to wśród rozpoznawalnych w skali ogólnopolskich akcji była np. plenerowa galeria neonów w Katowicach oraz zimowej akcja Gościnność. W tej dziedzinie jednak przodował Gdańsk, z takimi akcjami jak szkolenie taksówkarzy oraz organizacja Blog Forum, o których głośno było w ogólnokrajowych mediach.
Najlepszy pod względem reklamowym publikacji okazał się nie Lublin, lecz Katowice: wyceniono je na ponad 4 miliony złotych.
- Ten spektakularny efekt, zdecydowanie lepszy nawet niż Warszawy, został osiągnięty dzięki obecności w takich mediach jak w Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, TVP Info, Polsat News, PR3, podczas gdy Lublin miał swoje publikacje głównie w prasie lokalnej – tłumaczy Magdalena Grabarczyk-Tokaj.
Biuro ESK 2016 w Katowicach jest zadowolone z wyników raportu, jednak podkreśla, że Katowice przodują przed Lublinem w mediach ogólnopolskich.
- Lublin przoduje, ale w mediach lokalnych. My stawiamy na szerszy wydźwięk naszych akcji. Jak widać wysoka liczba informacji o Lublinie nie przełożyła się na równowartość reklamową, ponieważ większość z nich publikowana była w mediach o zasięgu regionalnym. W takich mediach występują zdecydowanie niższe cenniki reklamowe niż to jest w przypadku mediów ogólnopolskich. – tłumaczy Mirosław Rusecki, rzecznik prasowy biura ESK 2016 Katowice – nie zmienia to oczywiście faktu, że jesteśmy z raportu zadowoleni i dalej chcemy promować nasze akcje w mediach ogólnopolskich.
Ogólne wnioski podsumowujące medialne starania Katowic o ESK 2016 są obiecujące.
- W mediach często przytaczano hasło „Katowice - miasto ogrodów”. Dzięki spójnej komunikacji przedstawiciele biura ESK Katowice potrafili je konsekwentnie powiązać z programem i aktualnymi wydarzeniami w mieście. Chętnie podejmowanym przez media tematem były wertykalne ogrody, które miałby realizować w Katowicach Patric Blanc i informuje Magdalena Grabarczyk-Tokaj - „Ogród Światła” – plenerowa galeria neonów był bardzo pozytywnie komentowany. Często wspominano też o wsparciu sąsiadujących miast.
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?