Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice na drugim miejscu w walce o Europejską Stolicę Kultury. Lublin bardziej medialny

Michalina Bednarek
Michalina Bednarek
Archiwum MM Silesia
Według Instytut Monitorowania Mediów największe szanse na tytuł ESK 2016 ma Lublin. Katowice znalazły się na drugim miejscu.

Analiza wizerunku pięciu finalistów do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury wykazała, że najbardziej medialne okazało się najmniejsze z miast – Lublin. Drugą z kolei największą liczbą wystąpień w prasie, radiu i telewizji mogą pochwalić się Katowice.
Najwięcej pozytywnych opinii w mediach zebrał Lublin, najwięcej negatywnych – Warszawa.

- Lublin był chwalony za swój program i działalność nawet przez konkurentów do tytułu ESK. Podkreślano wagę Lublina jako bramy kulturowej między wschodem a zachodem Europy – informuje Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. Rozwoju Badań - Warszawa z kolei zebrała najwięcej negatywnych komentarzy. Źle oceniano udział stolicy w konkursie jako miasta zbyt dużego i zamożnego, gdyż ESK ma być szansą rozwoju dla mniejszych ośrodków – dodaje Magdalena Grabarczyk-Tokaj.

Większość negatywnych ocen przyznawanych miastom i ich staraniom o ESK 2016 pochodziło z mediów łódzkich. Trzeba zaznaczyć, że Łódź odpadła z rywalizacji.

Jeśli chodzi o tematy poruszane w mediach, to wśród rozpoznawalnych w skali ogólnopolskich akcji była np. plenerowa galeria neonów w Katowicach oraz zimowej akcja Gościnność. W tej dziedzinie jednak przodował Gdańsk, z takimi akcjami jak szkolenie taksówkarzy oraz organizacja Blog Forum, o których głośno było w ogólnokrajowych mediach.

Najlepszy pod względem reklamowym publikacji okazał się nie Lublin, lecz Katowice: wyceniono je na ponad 4 miliony złotych.

- Ten spektakularny efekt, zdecydowanie lepszy nawet niż Warszawy, został osiągnięty dzięki obecności w takich mediach jak w Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, TVP Info, Polsat News, PR3, podczas gdy Lublin miał swoje publikacje głównie w prasie lokalnej – tłumaczy Magdalena Grabarczyk-Tokaj.

Biuro ESK 2016 w Katowicach jest zadowolone z wyników raportu, jednak podkreśla, że Katowice przodują przed Lublinem w mediach ogólnopolskich.

- Lublin przoduje, ale w mediach lokalnych. My stawiamy na szerszy wydźwięk naszych akcji. Jak widać wysoka liczba informacji o Lublinie nie przełożyła się na równowartość reklamową, ponieważ większość z nich publikowana była w mediach o zasięgu regionalnym. W takich mediach występują zdecydowanie niższe cenniki reklamowe niż to jest w przypadku mediów ogólnopolskich. – tłumaczy Mirosław Rusecki, rzecznik prasowy biura ESK 2016 Katowice – nie zmienia to oczywiście faktu, że jesteśmy z raportu zadowoleni i dalej chcemy promować nasze akcje w mediach ogólnopolskich.

Ogólne wnioski podsumowujące medialne starania Katowic o ESK 2016 są obiecujące.
- W mediach często przytaczano hasło „Katowice - miasto ogrodów”. Dzięki spójnej komunikacji przedstawiciele biura ESK Katowice potrafili je konsekwentnie powiązać z programem i aktualnymi wydarzeniami w mieście. Chętnie podejmowanym przez media tematem były wertykalne ogrody, które miałby realizować w Katowicach Patric Blanc i informuje Magdalena Grabarczyk-Tokaj - „Ogród Światła” – plenerowa galeria neonów był bardzo pozytywnie komentowany. Często wspominano też o wsparciu sąsiadujących miast.

od 7 lat
Wideo

NORBLIN EVENT HALL

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto