Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej miejska w Gliwicach po roku

Redakcja
Podczas likwidacji linii tramwajowej, prezydent Gliwic zapowiedział utworzenie kolei miejskiej łączącej Sośnicę z Łabędami. Przyjrzyjmy się co wykonano, aby takie połączenie utworzyć.

Urząd Miejski zamówił wstępne opracowanie zasadności utworzenia takiego połączenia. Możemy w nim przeczytać o sytuacji komunikacyjnej Gliwic (oraz Pyskowic), przybliżonym położeniu przystanków kolejowych (istniejące: Łabędy, Gliwice, oraz nowych: Os. Kopernika, Zabrska, Sośnica). Są także wyliczenia kosztów finansowych uruchomienia (bardzo optymistyczne). Znajduje się również ważne zdanie: wspólny bilet autobus miejski – kolej (jeden z kluczowych warunków powodzenia przedsięwzięcia).

Samo opracowanie nie mogło stanowić podstawy do jakiegokolwiek uruchamiania połączeń. Co najwyżej mogło rozpocząć dyskusję. W takim właśnie tonie do propozycji uruchomienia połączeń Sośnica-Łabędy odniósł się Marszałek (pamiętajmy, że UM Gliwice nie przedstawił planów dotyczących budowy przystanków w Sośnicy czy przy osiedlu Kopernika).

UM Gliwice nie był zbyt aktywny przy próbie uruchomienia tego połączenia - ograniczona się tylko do zamówienia opracowania oraz prośby do Marszałka o uruchomienie połączenia. Żadnych planów remontowych i budowlanych, żadnego przykładowego rozkładu, projektu połączeń autobusowych do dworców...

  • Sierpień 2009: UM Gliwice prosi o rozważenie uruchomienia połączenia.
  • Wrzesień 2010: Marszałek informuje, że "wyliczone koszty są zaniżone a prognozowane ilości pasażerów znacznie zawyżone, brakuje harmonogramu wprowadzania zmian na tej linii..." itp.
  • Listopad 2009: UM Gliwice: "opracowanie jest koncepcją wstępną i miało zainicjować dyskusję na ten temat. Akceptacja ze strony samorządu województwa byłaby dla nas sygnałem do rozpoczęcia działań".
  • Grudzień 2009: Marszałek prosi Przewozy Regionalne o ocenę koncepcji.
  • 19 czerwca 2010: autor artykułu prosi o informację z UM Gliwice o wykonanych pracach dotyczących połączenia. Otrzymuję informację o działaniach do grudnia 2009 wymienionych powyżej - po tym czasie nic się nie działo.
  • 6 Lipiec 2010: autor artykułu prosi Marszałka o informację w tej samej sprawie.
  • 7 lipiec 2010: Marszałek prosi Przewozy Regionalne o odpowiedź na pismo z grudnia 2009 r.
  • 9 lipca 2010: PR przekazują pismo, w którym możemy wyczytać m. in.:

Korzystniejsze wydaje się włączenie postulowanej trasy Łabędy -Sośnica do głównej linii Gliwice/Łabędy - Katowice - Sosnowiec - D.Górnicza i w jej ramach budowa nowych przystanków Sośnica - os.Bema, os.Kopernika oraz ewent. wydłużenie części kursów do Łabęd lub Pyskowic, co polepszyłoby skomunikowanie ośrodka gliwickiego z pozostałymi miastami aglomeracji.

W nowym rozkładzie jazdy 2009/2010 na trasie Katowice - Gliwice zwiększono liczbę kursujących pociągów z 64 do 78. W dalszej perspektywie, obok wzrostu ilości kursów, istotna jest rozbudowa przystanków na głównej linii aglomeracyjnej oraz lepsza korelacja z transportem publicznym i indywidualnym.

pobierz wersję PDF

Interesujący jest mały zapał UM Gliwice dotyczący utworzenia tego połączenia. Dla zwykłego obywatela przygotowano odpowiedź zawierającą ocenę propozycji w ciągu kilku dni. Oceny, na którą czekał Urząd Miasta Gliwice oraz Marszałek przez 7 miesięcy.

Czego teraz powinni oczekiwać mieszkańcy od władz miasta?

Pewnie działań zmierzających do budowy przystanku w Gliwicach Sośnicy oraz lobbowania przedłużenia istniejących połączeń do Łabęd/Pyskowic (lub proponowanego przez pasażerów połączenia Bytom-Opole/Kędzierzyn Koźle). Już samo umożliwienie zatrzymywania się pociągów w Gliwicach Sośnicy ułatwiłoby skomunikowanie tej dzielnicy z centrum miasta (i to bez potrzeby dofinansowania połączeń - pociągi jeżdżą i tak.. Potrzebne jest za to sfinansowanie budowy przystanku).

Zobacz również: Śląski Bilet Metropolitarny mało atrakcyjny

A może nikomu nie chodziło o utworzenie takiego połączenia?

Może miało to być "zlikwidujemy nieopłacalny tramwaj ale za to zbudujemy nowe przystanki i uruchomimy nowe przystanki kolejowe"? W czerwcu pojawił się kolejny pomysł podchwycony przez media - odbudowa linii wąskotorowej z Gliwic do Rud. Można podejrzewać, ze pozostanie to tylko w planach przez dłuższy czas.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto