Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po tragedii pod Berlinem. Kierowco: Zapninaj pasy!

Aldona Minorczyk-Cichy
Kierowco - statystyki nie pozostawiają żadnych złudzeń. Niestosowanie się do obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa jest drugą, po nadmiernej prędkości, a przed jazdą po pijanemu, najczęstszą przyczyną zgonów na drogach.

Tymczasem, jeśli pasy w autobusie, ciężarówce czy aucie osobowym są zamontowane - trzeba je obowiązkowo zapiąć! W przeciwnym przypadku w czasie drogowej kontroli można spodziewać się słonego mandatu.

Tak mówią przepisy obowiązujące w całej Unii Europejskiej już od 9 maja 2006 r. W Polsce teoretycznie te przepisy obowiązywały już od 1997 roku, ale trudno je było egzekwować, bo aż do 2000 roku nie było z kolei nakazu fabrycznego montowania pasów w autokarach.

Z kolei od października 2007 roku nie można zarejestrować po raz pierwszy samochodów nie spełniających wymagań unijnych tzn. z siedzeniami bez pasów. Autobusy turystyczne i samochody ciężarowe zarejestrowane przed tą datą mogą być jednak nadal eksploatowane bez pasów bezpieczeństwa.

Gdyby w autobusie, który w niedzielę miał wypadek pod Berlinem, były pasy, być może wiele z kilkunastu ofiar śmiertelnych jeszcze by żyło. Być może mniej osób odniosłoby obrażenia.

- Jeżeli autobus jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa, to kierowca nie powinien ruszyć zanim nie upewni się, że wszystkie osoby siedzące w autobusie mają te pasy zapięte - podkreśla Marek Kąkolewski, radca prawny z Komendy Głównej Policji.

Według statystyk, gdyby wszyscy podróżujący samochodami w Europie zapinali pasy, można byłoby uratować 20 proc. ofiar śmiertelnych wypadków. Niestety te same statystyki mówią, że co piąta osoba pasów nie zapina. Dlaczego? Bo nie lubi.

Zapnij pasy w autobusie!
Rozmowa z Jackiem Pytlem, rzecznikiem prasowym Komendy Miejskiej Policji w Katowicach

Co nam daje zapinanie pasów w autobusie?
To samo, co w każdym innym samochodzie - bezpieczeństwo. W przypadku nagłego hamowania autobusu pasy mogą po prostu uratować nam życie. Trzeba je zapinać wszędzie tam, gdzie są zamontowane. Robimy to dla własnego dobra, bo z bezpieczeństwem nie należy igrać.

A co się stanie, jeśli tego nie zrobimy?
W przypadku kontroli drogowej policjant nałoży mandat wysokości 100 złotych na pasażera. Tej samej wysokości karę i 1 punkt karny dostanie też kierowca za niedopilnowanie pasażera. Jeśli i on - mimo zamontowania pasów bezpieczeństwa, ich nie zapina - zostanie ukarany dodatkowo.

Lekceważenie przepisów kosztuje

Za niestosowanie pasów bezpieczeństwa stawki mandatów są różne w zależności od kraju

* Francja - 135 euro, 3 pkt. karne
* Niemcy - 30 euro
* Czechy - 2000 CZK, 2 pkt.
* Hiszpania - od 91 do 300 euro z możliwością zatrzymania prawa jazdy (3 pkt.)
* Szwajcaria - 60 CHF
* Włochy - od 78 do 311 euro (5 pkt. karnych)
* Wielka Brytania - od 90 do 1000 GBP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto