Obecnie 78 km odcinek z Katowic do Krakowa pociągi pokonują w około 100 minut. W opinii specjalistów, trasę tę powinien pokonywać po remoncie w czasie ok. 30-40 minut. Będzie wtedy osiągał prędkość dochodzącą do 160 km na godzinę.
- W wyniku moich konsultacji z ekspertami, tworzyłem konretne interpelacje poselskie na temat konretnych inwestycji. Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce jest bowiem szczególnie ważny m.in. z racji odbywających się w 2012 roku piłkarskich Mistrzostw Europy. - mówi dla MMSilesia poseł Jacek Osuch. - Niezwykle ważnym jest stworzenie grupy przedstawicieli samorządów, polityków oraz innych znanych i cenionych osobistości ze Śląska i Małopolski, które doprowadzi do budowania wspólnej strategi rozwoju i promocji tych regionów. - twierdzi Osuch.
Pierwsze przetargi zostaną ogłoszone na przełomie 2008/2009 r. Na razie nie ma jednak żadnych konkretów, ile pieniędzy unijnych trafi na modernizację torowiska.Wiadomojednak, że linia po remoncie ma być dostosowana do pociągów o prędkości 160km/h. To pozwoli znaleźć się w Krakowie w 40 minut. Obecnie podróż pociągiem trwa 1,5h a samochodem ponad godzinę.
Spieszyć się we wspólnej sprawie...
Według posła, który za główny cel postawił sobie walkę o inwestycje infrastrukturalne w Zagłębiu Dąbrowskim, jest to niepowtarzalna szansa, by złączyć wszystkich przedstawicieli świata polityki, nauki, kultury i sportu w imię wspólnego interesu sąsiadujących ze sobą regionów.
- Jednym z orędowników i inicjatorów przedsięwzięciajest również Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury. - Trzeba się spieszyć i porozumieć dokładnie na szczeblu lokalnym, bo nie ma zbyt wiele czasu. Jako, że projekt jest również mojego autostrwa będę robił wszystko, co w mojej mocy by lobbować na rzecz szybkiego i sprawnego wykonania najważniejszych z punktu inwestycji komunikacyjnych w naszym regionie - mówił dla MM minister Jerzy Polaczek.
Osyra walczy o kilka inwestycji centralne jednocześnie. Pierwsza to remont połączenia kolejowego nr 67 na linii Sosnowiec Płd - Wolbrom - Tunel.
- Na ten cel zabezpieczyliśmy 1,5 mln na wydatki konserwatorskie. Remont generalny trasy z Sosnowca w kierunku północno-wschodnim przewidziany jest na rok 2010. Pociągi będą osiągać 100 km/h. - informuje Juliusz Engelhard, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Trzy wiarianty do Pyrzowic
Inną inwestycją, o którą "wypytuje poseł" jest połączenie kolejowe z portem lotniczym w Pyrzowicach.
Według ostatnich informacji Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało, by trasa prowadziła przez Siemianowice, Piekary Śląskie, Ożarowice do Pyrzowic.
Z naszych informacji wynika jednak że śląscy samorządowcy będą lobbować jednak inny przebieg m.in. przez Miasteczko Śląskie, Tarnowskie Góry i Bytom.
Inne lokalizacje linii kolejowej na katowickie lotnisko mówiły o trasie przez Sosnowiec Główny, Dąbrowę Górniczą. Dałoby to szansę na szybki transport również dla mieszkańców... Aglomeracji Krakowskiej.
Przypomnijmy, że W latach 2007 - 2013 w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na transport kolejowy ma być przeznaczone 4,8 mld euro, a razem ze środkami krajowymi 5,6 mld euro. Dwa dni temu minął termin,do któego członkowie Zespołu mogą zgłaszać uwagi do aktualnej wersji „Programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce”. Dokument ten zostanie następnie przesłany do uzgodnień międzyresortowych.
Poniżej. Zobacz odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury interpelacje dotyczące komunikacji w naszym regionie
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?