Badanie prowadzone było w ramach projektu „Przyjazny BIP” finansowanego ze środków Fundacji im. Stefana Batorego i ma na celu ocenę zawartych w BIP-ach informacji. O metodologii prowadzonego monitoringu można dowiedzieć się TUTAJ.
Wśród 167 gmin województwa najwyżej oceniona została Dąbrowa Górnicza, a tuż za nią uplasowały się Zabrze, Katowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska i Gliwice. Pełne zestawienie wyników można obejrzeć TUTAJ.
Pełny raport z monitoringu zostanie podany do publicznej wiadomości w pierwszych dniach marca 2008 r.
BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ - BIP
Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) - to ujednolicony system stron internetowych, stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej. Dla osób zainteresowanych funkcjonowaniem konkretnej instytucji publicznej czy sposobem załatwienia określonej sprawy wejście na stronę BIP danego podmiotu jest często optymalnym sposobem zdobycia tego rodzaju informacji.
Zasady publikacji informacji w BIP regulują:
- Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r (Dz. U. Nr 112 poz. 1198)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (zmiana rozporządzenia z dnia 17 maja 2002 r (Dz. U. Nr 67 poz. 619)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
Do stworzenia strony podmiotowej BIP zobowiązane zostały m.in.:
- organy władzy publicznej
- jednostki samorządu terytorialnego
- organy samorządów gospodarczych i zawodowych
- związki zawodowe i ich organizacje
- partie polityczne
oraz wiele innych instytucji państwowych lub podmiotów wykonujących zadania publiczne.
Ustawa wprowadza obowiązek publikowania ustawowo określonego rodzaju informacji. Ich zakres stopniowo się rozszerzał wraz z wejściem w życia kolejnych artykułów ustawy. Od 1 lipca 2003 roku na stronach internetowych BIP powinny się m.in znaleźć takie informacje o danym podmiocie jak:
- status prawny lub forma prawna
- organizacja
- przedmiot działania i kompetencje
- organy i osoby sprawujące funkcje i ich kompetencje
- majątek, którym dysponuje
- tryb działania
- sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
- informacja o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych
W praktyce, realizacja obowiązków wynikających wciąż pozostawia wiele do życzenia: wiele instytucji nie umieszcza na stronach podmiotowych BIP wszystkich wymaganych informacji.
Żródło: http://pl.wikipedia.org
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?