Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

System ŚKUP wciąż nie działa poprawnie. Pasażerowie się skarżą [SONDA]

Magdalena Mikrut-Majeranek
Najlepiej aktywować bilet poza pojazdem, np. w stacjonarnym automacie doładowania albo w Punkcie Obsługi Klienta
Najlepiej aktywować bilet poza pojazdem, np. w stacjonarnym automacie doładowania albo w Punkcie Obsługi Klienta Lucyna Nenow
Pasażerowie skarżą się na wadliwie działające karty oraz trudności z aktywacją zakupionych biletów. W grudniu ubiegłego roku zakupiono 104 tys. biletów, z czego 26 tys. online. KZK GOP nałożył ponad 18 milionów zł kary na wykonawców systemu ŚKUP. Nie wyklucza kolejnej.

System ŚKUP wciąż nie działa poprawnie. Pasażerowie się skarżą [SONDA]

Śląska Karta Usług Publicznych nie przestaje wzbudzać emocji wśród pasażerów komunikacji miejskiej. Do tej pory wydano już 235 tysięcy kart. Największą popularnością cieszą się te spersonalizowane, które stanowią aż 93,45 procent wszystkich wydanych kart. Natomiast z niespersonalizowanych korzysta zaledwie 6,55 proc. pasażerów.

Choć ŚKUP w użyciu jest już od ponad roku, użytkownicy nadal narzekają na to, że kupując bilet okresowy bez limitu przejazdów muszą odbijać kartę przy wejściu i wyjściu z pojazdu, na niedziałające kasowniki czy na zbyt długi okres oczekiwania na zakodowanie i aktywację biletu na karcie.

Najwięcej skarg i reklamacji na wadliwe działanie systemu zgłaszanych jest pod koniec i na początku miesiąca. Powód? Właśnie wtedy użytkownicy ŚKUP najczęściej doładowują karty bądź kupują bilety okresowe.

Inne kłopoty ze ŚKUP

Bilet kupiony, a karta pusta

- Od 1 do 31 grudnia 2016 roku liczba wydanych biletów okresowych wyniosła ponad 104 tys. sztuk, z czego 77,9 tys. sztuk zakupionych zostało w punktach stacjonarnych takich jak: Punkt Obsługi Pasażera, Punkt Obsługi Klienta czy kioski, a ponad 26 tys. sztuk kupiono online, za pośrednictwem Portalu Klienta - wylicza Anna Koteras, rzecznik KZK GOP.

I właśnie z biletami kupionymi online, które mają być udogodnieniem, są zawsze największe problemy.

[sndh]

- Kupiłem bilet w grudniu. Kiedy wsiadłem do autobusu, okazało się, że nie został zakodowany i aktywowany. Co więcej, po odbiciu karty dowiedziałem się, że pieniądze na bilet jednorazowy zostały pobrane ze skarbonki. Natomiast zakupiony uprzednio bilet okresowy pojawił się na karcie dopiero po ponad jednym dniu - tłumaczy Grzegorz Lisek. - Z biletami papierowymi nie było żadnych kłopotów - kwituje.

Rok z kartą. Pasażerowie narzekają
KZK GOP wykonał plan

Jazda z nieaktywnym biletem to niepotrzebny stres dla pasażerów.

- Kupiłam bilet w kiosku 1 grudnia. Dobrze, że zachowałam potwierdzenie zakupu. Inaczej dostałabym mandat podczas kontroli - mówi Dagmara Burzyk.

Jak tłumaczą w KZK GOP, problemy te związane są z przepustowością systemu. Transakcje dokonane za pośrednictwem Portalu Klienta następnie muszą zostać przez system centralny „rozdzielone” do poszczególnych elementów infrastruktury ŚKUP, w tym m.in. kasowników.

- Trwają prace związane ze zwiększeniem przepustowości, ale to wymaga czasu. Dlatego proponujemy dwa rozwiązania: w przypadku zakupu biletu na Portalu Klienta - aktywować go poza pojazdem, np. w stacjonarnym automacie doładowania lub w Punkcie Obsługi Klienta, lub kupić bilet poza portalem i wówczas nie trzeba go aktywować, gdyż jest on od razu zapisany na karcie - wyjaśnia przedstawiciel KZK GOP.

[sndh]

Tak bezpiecznie, ale czy wygodniej? Niekoniecznie.

- Od początku prac nad systemem na konsorcjum firm Asseco i mBanku, które stworzyło ŚKUP, zostały nałożone kary umowne w wysokości ponad 18 mln zł - informuje Anna Koteras. Kary te nałożono m.in. za niedziałające parko-maty oraz automaty ŚKUP i czytniki w tramwajach i autobusach. Niewykluczone, że KZK GOP obciąży wykonawcę za kolejne usterki związane z funkcjonowaniem ŚKUP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto