Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szokująca reklama usług pogrzebowych w Częstochowie

Beata Marciniak, Janusz Strzelczyk
Waldemar Deska
Firma pogrzebowa z Częstochowy postanowiła trafić do przyszłego klienta za pomocą ulotki z rabatem. W Częstochowie, Blachowni, Konopiskach, Wręczycy Wielkiej do skrzynek na listy trafiają białe koperty. W środku są ulotki, na których usługi reklamuje zakład pogrzebowy.

Styx oferuje kartę rabatową z 10-procentową zniżką na pochówek. Adresaci tych przesyłek poczuli się dotknięci. - Nie mają wstydu i wyczucia. Już chcą nas uśmiercać - twierdzi Anna Zjawiona, starsza mieszkanka Częstochowy. - Mam ciężko chorego męża i akurat taka forma reklamy jest dla mnie czymś niewłaściwym.

Właściciel firmy nie widzi nic gorszącego w takiej formie reklamy. Strategię takiej właśnie promocji opracowała mu firma reklamowa. - Telebim jest drogi i się nie sprawdza - twierdzi Sławomir Puchała, właściciel Styksu. - Mam firmę od trzech miesięcy i dzięki takiej kampanii ulotkowej jest już kojarzona na rynku.

Sławomir Puchała wysłał za pomocą poczty sto tysięcy ulotek promocyjnych do skrzynek mieszkańców powiatu częstochowskiego i kłobuckiego.

- To jest korespondencja bezadresowa, nie narusza danych osobowych ani uczuć religijnych - dodaje Puchała. - Jest dyskretna, bo w kopercie, ale zmusza do przeczytania.

- Otwieranie zakładów pogrzebowych przed oknami szpitali jest dużo bardziej rażące - twierdzi Adam Janik, częstochowianin. - Każdy z nas kiedyś umrze. Starsze osoby podchodzą do tego tematu spokojnie, pokazują bliskim nawet ubrania, w których chcą być pochowane. Tę opinię podzielają także duchowni. - Trzeba być przygotowanym do śmierci, nie bać się. Zakłady pogrzebowe zawsze się reklamowały - mówi ksiądz Ryszard Marciniak ze Złotego Potoku.

Nie zmienia to faktu, że rodzaj i zasięg takiej reklamy budzi emocje. Nie do zaakceptowania było np. roznoszenie ulotek w szpitalach (były takie próby w Częstochowie w latach 90.). Ale już np. kalendarz producenta trumien z Wągrowca na 2010 r. wzbudził tylko sensację obyczajową. Trumny reklamowały panie w bikini i seksownych koronkach.

Od 2006 roku w Polsce odbywają się targi funeralne Memento. Organizuje je Polskie Stowarzyszenie Kremacyjne, Administratorów Cmentarzy i Przedsiębiorców Pogrzebowych. Główna impreza odbywa się w Warszawie. Z kolei w Kielcach odbywają się targi Negroexpo, a w Poznaniu Necropolis. Od 1997 r. wydawany jest w Polsce dwumiesięcznik "Memento", poświęcony cmentarzom, usługom pogrzebowym, technikom pochówków i akcesoriom pogrzebowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto