18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Telewizyjne reklamy tuczą nasze dzieci

Agata Pustułka
Słodycze smakują lepiej, gdy są spożywane przed telewizorem
Słodycze smakują lepiej, gdy są spożywane przed telewizorem Fot. morguefile.com
68 proc. dzieci w Polsce chce jeść słodycze reklamowane w telewizji, a 60 proc. uważa, że świat bez reklam… byłby gorszy. Dane te przekładają się, niestety, na nadwagę i otyłość w pokoleniu najmłodszych Polaków.

Dzisiejsze przedszkolaki to w przyszłości murowani pacjenci kardiologów i diabetologów. Z telewizyjnym reklamowaniem obżarstwa trzeba więc walczyć zawczasu. Poseł PO Jan Rzymełka zwrócił się z interpelacją, by ograniczyć emisję reklam szkodliwych produktów, a także by w sposób bardziej wnikliwy kontrolować zawarte w nich treści. Tak dzieje się m.in. z reklamami produktów leczniczych, które cenzurowane są przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny i jeśli nie spełniają wymogów, tj. wprowadzają w błąd i rozpowszechniają fałszywe informacje na temat właściwości danego leku, są natychmiast zdejmowane z wizji.

- Sprawą powinna się też zająć Rada Etyki Mediów - ocenia poseł.

Na poparcie swych tez Rzymełka przedstawił twarde dane. - Wśród polskich nastolatków (13-15 lat) nadwagę ma 9 proc., a otyłych jest 4,5 proc. (ich waga przekracza 120 proc. normy). Wpływ na taki stan rzeczy mają m.in. reklamy zarówno te emitowane w telewizji i radiu, jak również pojawiające się w prasie, internecie czy na billboardach. Namawiają do zakupu chipsów, batoników, słodkich napojów itd. Dzieci i młodzież są grupą niezwykle podatną na wpływy reklam i jak pokazały niejedne badania, to właśnie ta grupa konsumencka znacznie bardziej wierzy w treści przekazywane przez reklamy niż reszta badanych. Tym bardziej musimy dbać o poziom tych przekazów. Szwedzi już ograniczyli liczbę "tuczących" reklam - mówi Rzymełka.

Spoty telewizyjne najchętniej oglądane są przez dzieci w wieku 5-6 lat. Nie dziwi, że są one przyjmowane bezkrytycznie.

- W reklamach nikt nie jest otyły lub chory z powodu ilości zjadanych słodyczy. Wręcz przeciwnie - słodycze są źródłem szczęścia rodziny, posiadania wielu znajomych. Nigdy natomiast nie znajdziemy informacji, czym grozi ich nadmierne spożywanie, a przecież otyłe dzieci coraz częściej cierpią na choroby związane z niewydolnością układu krążenia, cukrzycę czy astmę. To dziś prawdziwe epidemie zdrowotne - przestrzega poseł Rzymełka.

O konieczności wprowadzenia zmian przekonują dyrektywy unijne oraz zakończone właśnie badania zachowań konsumenckich wśród dzieci w wieku 3-6 lat z Polski, Danii oraz Włoch. Ich wyniki zostały właśnie przedstawione w Rzymie i powinny szczególnie zainteresować polskich rodziców, a zwłaszcza z województwa śląskiego, bo w badaniach wzięły udział cztery przedszkola z naszego regionu.

W sumie badaniami pod nazwą "Peryskop" objęto 1200 przedszkolaków z trzech krajów. Szczególnie smutne okazało się to, że to polskie dzieci najdłużej spośród rówieśników siedzą w weekendy przed telewizorami (40 proc.) i piją najmniej mleka (tylko 5,4 proc. robi to codziennie), a prawie 15 proc. przedszkolaków ma nadwagę.

Prof. Ewa Małecka-Tendera, kierownik Kliniki Pediatrii, Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, która kierowała polską częścią badania, podkreśliła, że 12 proc. najmłodszych dzieci spędza codziennie przed telewizorem więcej niż dwie godziny, zaś dla porównania tę dopuszczalną normę przekracza zaledwie 3 proc. małych Duńczyków.

- W Polsce kupowanie i jedzenie pustych, pięknie opakowanych kalorii stało się niestety wskaźnikiem życiowego sukcesu, oznaką dobrobytu. Proponowałbym więcej reklam mleka i jogurtów zamiast chipsów - mówi poseł.

Okazuje się, niestety, że im dzieci starsze, tym ich przyzwyczajenia bardziej szkodliwe. Okazało się, że 16,4 proc. dziewczyn w wieku 13 lat i 18,5 proc. ich rówieśników w soboty i niedziele ogląda telewizję ponad 7 godzin!

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto