Park&Ride, czyli Parkuj i Jedź to powszechnie stosowany w krajach Europy Zachodniej. Jego zadniem jest odciążenie centrów miast z dużej ilości samochodów. Polega na stworzeniu centrum przesiadkowego, czyli parkingu na którym mozna pozostawić samochód by przesiąść się do komunikacji miejskiej. W Polsce stosowany jest w Warszawie. Do jego wprowadzenia przygotowują się Katowice. Tym większe zaskoczenie przeżyli mieszkańcy, gdy znak Parkuj i Jedź zobaczyli w Czeladzi.
- O systemie czytałem w Internecie i muszę szczerze przyznać, że nie spodziewałem się go zobaczyć w moim mieście. To świetny pomysł, ale zastawia mnie czy na wzór zachodnich sąsiadów Polacy potrafili by korzystać z autobusów i tramwai. Teraz w czeladzi będzie okazja by to sprawdzić - mówi MM Silesii Andrzej Zacny, student z Czeladzi.
Faktycznie przy zbiegu ulic Bytomskiej i Szpitalnej przy głównym przystanku autobusowym - Czeladź Stare Miasto, stanął znak Parkuj i Jedź. Okazuje się, że nie jest to zwiastun innowacynejgo w realiach polskich projektu.
- Tabliczka o której mowa powstała w związku z przebudowa układu drogowego ulic 1go Maja - Bytomska - Szpitalna i związana jest z aplikacją o środki UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. We wniosku aplikacyjnym określono potrzebę stworzenia małego punktu przesiadkowego, jaki własnie powstał. Jest to mały parking na około 8-10 aut tuż za głównym przystankiem autobudsowym. Jednak dotyczy to tylko tego miejsca i nie należy tego utożsamiać z całym miastem, ani tym bardziej z punktem Parkuj i Jedź w rejonie Czeladź - wyjaśnia MM Silesii Wojciech Maćkowski, rzecznik UM Czeladź.
W praktyce oznacza to, że punkt przesiadkowy tnie zwiastuje wprowadzenia przez miasto syteu Parkuj i Jedź. Jednak urzędnicy przyznają, że rozważana jest taka koncepcja. Jednak na razie to odległa przyszłość.
- Taki system jest planowany w związku z 2 punktem Strategii Miasta Czeladź do 2015 roku. Jednak wprowadzenie systemu Parkuj i Jedź w mieście uzależnione jest od decydentów na szczeblu województwa. Czyli ewentualnej lokalizacji szybkiej kolei Pyrzowice - Katowice na terenie pogranicza Czeladzi i Siemianowic Śląskich - dodaje Maćkowski.
Katowice, Czeladź i inne miasta aglomeracji planują, natomiast w Warszawie funkcjonuje już pięć parkingiów P&R, a planowana jest budowa łącznie ok. 27-30 obiektów tego typu. Pierwszy otwarto 10 kwietnia 2007 roku.
- Z naszej strony jest to strzał w "10". System doskonale się sprawdza, parkingi już wybudowane mają spore obłożenie, dzięki nim do centrum wjeżdża kilkaset samochodów dziennie mniej - mówi MM Silesii Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Zobacz również: Park&Ride: Warszawa buduje, Katowice planują |
Warto więc rozważyć szybsze wprowadzenie systemu. Bo gdy miasta aglomeracji zostaną całokowicie zakorkowane będzie już za późno.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?