Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiana ceny wycieczki, oszustwa biura, hotele na zdjęciach a w rzeczywistości

Beata Sypuła
Czy organizator ma prawo zmienić cenę usługi po zawarciu umowy, tłumacząc się np. wzrostem kursów walut? Przepisy precyzyjnie określają przypadki, w których biuro podróży może zmienić (czyli w praktyce podwyższyć) cenę imprezy turystycznej. Uwaga! Umowa powinna wyraźnie przewidywać możliwość zmiany ceny. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma w umowie, zmiana ceny nie jest możliwa.

Biuro podróży może jej dokonać tylko z kilku określonych przyczyn:

— wzrostu kosztów transportu
— wzrostu kursów walut (zatem nie przy każdej zmianie relacji kursowych)
— wzrostu opłat urzędowych, podatków, wydatków na usługi lotniskowe, załadunkowe bądź przeładunkowe.
Lecz nie wystarczy samo wykazanie przez biuro podróży, że np. zmienił się kurs walutowy — organizator powinien jeszcze udokumentować, jaki to miało wpływ na podwyżkę ceny.
Uwaga! Ustawa zabrania podwyższenia ceny imprezy na 20 dni przed datą wyjazdu. Możliwa jest wtedy jedynie obniżka cen.
Jakie są konsekwencje nie-uzasadnionego podwyższenia ceny imprezy?
Klient ma wtedy prawo odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszyst-kich świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Niestety, w praktyce niektóre biura starają się ograniczać te nasze uprawnienia.
Uwaga! Jeśli jednak takie zapisy znajdą się w umowach, to mogą być uznane za niedozwolone klauzule umowne.

Bankructwo biura — i co dalej?

Turyści nie powinni być poszkodowani z tego powodu, że biuro podróży ogłosiło upadłość przed ich wyjazdem albo w trakcie pobytu za granicą. Dlatego przepisy chronią pieniądze wpłacone organizatorowi przez klientów.
Organizator powinien mieć gwarancję bankową lub ubezpieczeniową albo wykupić ubezpieczenie na rzecz klientów. W ten sposób może zapewnić pokrycie kosztów ich powrotu do kraju z zagranicznej podróży, a tym osobom, które nie wyjechały albo ich pobyt został skrócony, zwrot pieniędzy za niezrealizowane świadczenia.

Uwaga! Niedozwolone zapisy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada umowy, jakie swoim klientom przedstawiają biura podróży. Na tej podstawie tworzy listę niedozwolonych zapisów. Oto przykłady zakazanych zapisów:

— W przypadku zakupu imprez po cenach promocyjnych, np. last minute, specjalnych itp., nie podlegają one reklamacji.
— W wyjątkowych przypadkach biuro rezerwuje sobie możliwość i prawo do zmiany programu lub zakwaterowania w innych obiektach o tym samym standardzie.
— W przypadku niewykonania lub wadliwego wykonania umowy Klient ma prawo zgłosić reklamację w terminie 7 dni od zakończenia imprezy. Opóźnienie spowoduje nieważność reklamacji. (Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, termin ten powinien wynosić miesiąc — przyp. red.)
— Organizator ma prawo odwołać imprezę w przypadku niewystarczającej liczby uczestników nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem planowanej imprezy lub z przyczyn od niego niezależnych.

Rzeczywistość i kolorowy folder

Za usługę turystyczną odpowiadają: organizator turystyki lub pośrednik turysty-czny. Proponując klientom imprezy, udostępniając im odpowiednie broszury, foldery, katalogi itp. materiały, mają obowiązek wskazać w nich w sposób dokładny i zrozumiały:
— cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia,
charakterystykę środka transportu,
— położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania (zgodnie z przepisami kraju pobytu),
— liczbę i rodzaj posiłków,
— program zwiedzania i atrakcji turystycznych,
— kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej,
— termin zapłaty całej ceny.

Musisz wiedzieć dokładnie, ile wydasz na wczasy

Koszt imprezy należy podać — wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat — jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułować okoliczności, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.
Pamiętaj!
W umowie powinny się także znaleźć wymagania specjalne, o których turysta powiadomił organizatora imprezy lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę.
Organizatorzy imprezy turystycznej za granicą mają obowiązek zawarcia — na rzecz osób uczestniczących w tych imprezach — umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia!

Uwaga!
Biuro podróży powinno też dokładnie podać:
— termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń (jeśli realizacja usługi jest uzależniona od liczby zgłoszeń),
— ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych,
— o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.

Beata Sypuła

od 12 lat
Wideo

echodnia Ksiądz Łukasz Zygmunt o Triduum Paschalnym

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto