Zakończył się 2 etap programu IBM Corporate Service Corps w Katowicach, podczas którego especjaliści-wolontariusze doradzali miastu. Pierwsza grupa przybyła do stolicy wyojewództwa w maju i - o czym informowaliśmy - miała za zadanie odkryć słabe i mocne puntky miasta oraz wskazać jego kierunki rozwoju. Druga grupa skupiła się na możliwościach wdrożenia zmian w praktyce. Jak zapowiedział obecny na zorganizowanej z tej okazji konferencji prezydent Katowic, Piotr Uszok - szanse na to są całkiem spore i większość zaproponowanych przez ekspertów rozwiązań powinna znaleźć odzwierciedlenie w zmianach, jakie czekają miasto.
- Eksperci spędzili tu wiele dni, poznając miasto i region od kuchni. To wyjątkowa sytuacja, zwykle przyjeżdżający tu inwestorzy spędzają tu kilka godzin bądź dni. A dla nich najważniejsza jest wiarygodność - to poznanie dało taką szansę - mówił prezydent Uszok.
IBM co prawda sam z siebie inwestować nie będzie, ale jeśli miasto zamierza urzeczywistnić zaproponowane rozwiązania pewne jest to, że sporo trzeba będzie wydać. Podczas konferencji podkreślano obecną sytuację Katowic, które znajdują się w okresie transformacji. - Następne 3-5 lat będzie krytycznym okresem przebiegu aktualnego procesu transformacji gospodarczej, infrastruktury publicznej i życia społecznego - podkreśliła Jolanta Jaworska, Dyrektor Programów Publicznych w IBM Polska. - Miasto i region nie są bezludną wyspą, konkurują z innymi miastami i regionami. Ten okres będzie decydujący - dodała.
To, czym zajmował się 2. zespół IBM wyjaśnił Mickey Iqbal z działu usług Global Technology Services, szef drugiego zespołu, który przybył do Katowic.. - Podzieliliśmy zagadnienia na 3 główne tematy: Miasto Kultury i Biznesu (w obszarze Rozwoju Gospodarczego i Strategii Marektingowej), Miasto Dobrze Zaplanowane (w obszarze Zarządzania Transportem Miejskim i Zarządzania Kryzysowego) i Innowacji Cyfrowej- mówił Iqbal.
Jak mówił - dużą częśc nabytej wiedzy otrzymali dzięki kontaktom z mieszkańcami, urzędnikami, przedstawicielami różnych instytucji. I tak np., gdy analizowali sytuację transportu miejskiego - korzystali z niego, by lepiej zdiagnozować problemy.
Piotr Uszok zapowiedział z kolei, że kwestie zarządzania transportem miejskim (a konkretnie chodzi o powstanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem) przynajmniej w kwestii centum Katowic - będą realizowane w trakcie przebudowy śródmieścia, co, jak określił - jest koniecznością. Wcześniej ma jednak powstać masterplan dla całego województwa. Brak zintegrowanego sytemu transportu przedstawiono jako główny problem związany z planowaniem miasta. Podobnie jest z systemem zarządzania kryzysowego, obejmującym m.in. ochronę zdrowia i bezpieczeństwo publiczne.
Jeśli chodzi o obszar pierwszy (Miasta Kultury i Biznesu) - miasto i region powinny przede wszystkim wzmocnić zaufanie mieszkańców, stworzyć plan rozwoju gospodarczego, poprawić swój marketing i lepiej dopasować się do wymagań inwestorów. W obszarze innowacji IBM zalecił Katowicom i regionowi powołanie Technologicznej rady Górnego Śląska. Zwrócono uwagę na to, iż poprawie musi ulec przesył informacji pomiędzy urzędami, a otoczeniem oraz w obrębie samych samorządów. - Komunikacja ze społeczeństwem nie jest najlepsza. Klasyczne metody się nie sprawdziły - przyznał prezydent Uszok, zapowiadając, iż specjaliści zaproponowali Katowicom zastosowanie systemów komunikacji masowej, po to aby otrzymywać bardziej obiektywne informacje.
Uszok zaznaczył również, iż w sferze marketingu już skorzystano z rad zespołu - w poniedziałek złożono "zamówienie publiczne na zaplanowanie i realizację wizerunkowej kampanii promocyjnej Katowic, wzmacniającej atrakcyjność inwestycyjną miasta poza granicami kraju".
W czasie drugiej wizyty do Katowic przyjechali specjaliści m.in. z USA, Singapuru i Indii.
O IBM Executive Service Corps:
IBM Executive Service Corps to program skierowany do liderów formy, którzy chcą wykorzystać swój potencjał w działaniu na rzecz społeczności w krajach wzrostu. Wolontariusze z IBM pomagają miejscowym organizacjom i firmom odpowiedzieć na wyzwania związane z sytuacją na rynkach globalnych, ochroną środowiska czy dostępem do edukacji.
W ramach Executive Service Corps, firma współpracuje z 3 organizacjami pozarządowymi, odpowiedzialnymi za organizację przyjazdu i pracy wolontariuszy podczas pobytu w danej lokalizacji: Citizens Development Corps z Waszyngtonu, Digital Opportunity Trust z Kandady i Australian Business Volunteers. To właśnie partnerzy wybierają takie projekty i organizacje, w których umiejętności przyszłych liderów IBM mogą zostać najlepiej wykorzystane. Firma rocznie wydaje 150 milionów dolarów na działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Zobacz również: |
SERWIS | ||
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?