MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Częstochowa: Autobusy na gaz zamiast tankowania diesla?

Janusz Strzelczyk
W Częstochowie szykuje się rewolucja w komunikacji. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kalkuluje, czy nie przejść z tankowania autobusów olejem napędowym na skroplony gaz LNG.

Rocznie częstochowski miejski przewoźnik, przy budżecie 90 mln zł, wydaje na paliwo 20 mln zł. Nowe źródło tankowania ma tę kwotę zmniejszyć.

Jeszcze w październiku do Częstochowy przyjedzie na testy autobus o napędzie na gaz, od producenta z Solca Kujawskiego.

- Autobus, który będzie jeździł po Częstochowie, będzie zaopatrywany w gaz z mobilnej stacji napełniania - mówi Robert Madej, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Dzisiaj jeden kilogram gazu LNG kosztuje 3,50 zł, czyli taniej od litra oleju napędowego, za którego litr trzeba zapłacić ok. 5,50 zł. A na kilogramie gazu można przejechać dwa razy więcej kilometrów niż na litrze oleju. Ale Rosjanie zapowiedzieli podwyższenie akcyzy na gaz.

- Dlatego szukamy różnych rozwiązań technicznych, aby znaleźć oszczędności - podkreśla Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

W Polsce jeżdżą już autobusy napędzane gazem, ale jest to gaz sprężony. I to rodzi problemy, bo mają pojemniki z gazem montowane na dachach, a to ogranicza przejazd np. pod wiaduktami.

Przejście na gaz skroplony przyniosłoby, jak szacują w MPK, od 10 do 15 proc. oszczędności, na napęd hybrydowy (silnik na olej napędowy i elektryczny) 20 proc., a na napęd elektryczny 60 proc.

Ale autobus z silnikiem dieslowskim kosztuje średnio milion złotych, podczas gdy z instalacją jest o 25 proc. droższy, hybrydowy o połowę, a z napędem elektrycznym o 100 proc.

Poza tym diesel przejedzie milion kilometrów, a silnik na gaz sprężony wymaga remontu już po 300 tys. km. Elektryczny jest długowieczny.

- W przypadku napędu elektrycznego pojawia się jeszcze problem związany ze stacją zasilania - mówi Robert Madej. MPK ma już jednak pomysł, jak go rozwiązać.

- W Częstochowie możliwe byłoby zasilanie z trakcji tramwajowej. To bardzo ważne, bo na jednym ładowaniu autobus z silnikiem elektrycznym przejeżdża 160 km, a nasze autobusy przejeżdżają dziennie po 300 km - wyjaśnia Madej.

Jeżeli październikowe testy zakończą się pozytywnie, MPK zaoszczędzi, a pasażerowie nie będą się martwić o ceny biletów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto