Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niestrzeżone przejazdy kolejowe są niebezpieczne [WIDEO]

Michał Wroński
Pół kilometra - taki dystans potrzebowałby na wyhamowanie pociąg, który wczoraj rozniósł w strzępy busa w Bratoszewicach. Do tragedii doszło na niestrzeżonym przejeździe kolejowym. Na terenie województwa śląskiego takich miejsc jest 680 - to ponad połowa ogółu wszystkich zlokalizowanych u nas przejazdów. Najwięcej (aż 379) znajduje się na obszarze podległym zakładowi Polskich Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach (tj. północno-zachodniej części regionu).

Przed niebezpieczeństwem ostrzega tam kierowców znak "stop", tzw. krzyż św. Krzysztofa, oraz własna rozwaga. A tej ostatniej, niestety, czasem brakuje. Kierowcy nagminnie śmigają przez przejazdy prawie nie zdejmując nogi z gazu.

Tymczasem maszyniści mówią wprost: w razie nagłego wtargnięcia samochodu prowadzący pociąg nie ma żadnych szans, aby zatrzymać rozpędzoną masę żelastwa. Jeśli wziąć pod uwagę, że np. używany przez Koleje Śląskie "Elf" waży 135 ton, a chętnie wykorzystywana do ciągnięcia dalekobieżnych składów lokomotywa EP 09 waży 83,5 tony, to wynik takiego zderzenia jest z góry przesądzony. Dlatego kolejarze co roku modernizują wybrane przejazdy, montując tam sygnalizację świetlną lub rogatki (przejazdów wyposażonych w ten pierwszy typ zabezpieczeń jest u nas 106, szlabany spotkać można w ponad 400 miejscach regionu). W ubiegłym roku taką modernizację przeszło 335 przejazdów w całym kraju, w tym roku lista ma wydłużyć się o kolejne 373 lokalizacje.

Dlaczego jednak od razu maksymalnie nie zabezpieczyć przejazdu? Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, wyjaśnia, że poziom zabezpieczenia danego przejazdu zależy od panującej w tym miejscu widoczności, a także ilości przejeżdżających tamtędy aut i pociągów.

- O kategorii zabezpieczenia decydują wspólnie: policja, zarządca drogi oraz my - tłumaczy Siemieniec. Jak zapewnia, każdy przejazd co pewien czas (ewentualnie na wniosek zainteresowanej strony) przechodzi powtórną analizę panujących tam warunków i jeśli okazuje się, że zrobiło się tam bardziej niebezpiecznie (bo np. wzrosła ilość przejeżdżających tamtędy samochodów), to podejmowana jest decyzja o zastosowaniu bardziej rygorystycznych zabezpieczeń.

Jak wygląda zderzenie samochodu z pociągiem? Zobacz filmy na dziennikzachodni.pl


*Marsz Autonomii 2012: ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Olimpiada w Londynie 2012: RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*KONKURS FOTOLATO 2012:
Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto