MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Zabrze: Nie chcą już jednego toru

Redakcja
W Zabrzu trwa budowa Drogowej Trasy Średnicowej. Wraz z nią na została zmodernizowana część linii tramwajowej Zabrze-Ruda Śląska Chebzie. Podobnie ma być przy nowym węźle Rymera (łączącym się z ulicą Wolności).

Obecnie znajduje się tam krótki jednotorowy odcinek torów. W związku z budową DTŚ zostanie on... odtworzony.

DTŚ S.A (firma budująca drogę) nie przewiduje przebudowy torowiska na dwutorowe. Tramwaje Śląskie przyjęły projekt przebudowy tego fragmentu torowiska, który dopiero przewiduje i umożliwi w przyszłości (nieokreślonej) budowę drugiego toru.

Zamiast wykorzystania dobrego momentu do tańszego wykonania dwutorowego odcinka zostanie zbudowany jednotorowy odcinek. Jakie będą tego skutki?

  • Będzie konieczne zamontowanie 2 rozjazdów (które również kosztują)
  • Tramwaje będą nadal oczekiwały na przejazd tramwaju jadącego z naprzeciwka
  • Niemożliwe będzie skrócenie czasu przejazdu tramwaju (a może się jeszcze wydłużyć bo torowisko zostanie przecięte prze drogę zjazdową z DTŚ.
  • W przyszłości dobudowa drugiego toru będzie droższa niż gdyby zbudowano dwa tory w tym momencie.

Sprawa nie dotyczy odcinka długości kilku kilometrów - tylko odcinka długiego na około 200 m.

Z pisma od DTŚ, które otrzymała jedna osoba wynika, że Tramwajom Śląskim nie zależy na zwiększaniu przepustowości linii tramwajowej. Czy miasto Zabrze (na którego terenie trwa budowa) wiedziało, o możliwości wykonania dwóch torów. Czy decyzja o nie podjęciu budowy dodatkowego toru była podjęta po przemyśleniach czy też nikt nie wpadł wcześniej na taki pomysł? A może to kwestie finansowe (ale w przypadku takiego krótkiego odcinka i trwającej jego przebudowy powinno się znaleźć środki na wykonanie takiej inwestycji).

Czy ktoś policzył różnicę kosztów pomiędzy budową dwóch torów (bez rozjazdów) a jednego toru (z rozjazdami)? I czy zwiększony koszt nie byłby roztropniejszą inwestycją w infrastrukturę? Te pytanie powinni zadać mieszkańcy władzom swoich miast, w których bardzo często inwestycje wykonuję się bez sensownego planu...

Aktualizacja: W kolejnym piśmie DTŚ informuje, że proponowano „Tramwajom Śląskim” sfinansowanie przez nich budowy drugiego toru (DTŚ zobowiązało się do zapewnienia wykonania i nadzoru całej inwestycji). Propozycja ta nie została jednak przyjęta przez „Tramwaje Śląskie”. Odmowa mogła wynikać z własnej polityki inwestycyjnej (m. in. problemów z wykupem terenu pod drugi tor).

Z tego co można zaobserwować na żywo na terenie, na którym znajdowałby się drugi tor obecnie znajduje się chodnik. Można domniemywać, że teren ten należy do miasta.

Listy dotyczące tej sprawy otrzymały też Tramwaje Śląskie oraz Miasto Zabrze - głównie chodzi o kalkulację dotycząca różnicy kosztów oraz powodu odtwarzania tylko. Odpowiedzi zostaną opublikowane.


SERWIS MM O INWESTYCJACH




emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto