Akcję organizuje NSZZ "Solidarność", a pracownicy domagają się poszanowania prawa do tworzenia związków zawodowych, podwyżek płac oraz funduszu socjalnego. Ale to nie wszystko. Aktywnie działają w internecie, serwisach społecznościowych. I dzięki temu zyskują... rozgłos.
- Koncern jest niekonsekwentny w swej postawie - ocenia Agnieszka Lenartowicz-Łysik, koordynator zakończonego niedawno przez Śląsko-Dąbrowską Solidarność unijnego projektu poświęconego społecznej odpowiedzialności w biznesie. - Z jednej strony podkreśla swe propracownicze nastawienie. Z drugiej - umywa ręce od losu ludzi zatrudnionych u podwykonawcy.
Według ochroniarzy koncern umywa ręce od konkretnych problemów, które zgłaszają i wspiera zatrudniających ich firmę Solid w nieetycznych działaniach.
- Takich jak na przykład zastraszanie pracowników i zmuszanie ich do podpisywania deklaracji, że są zadowoleni z warunków pracy, a także, że nie popierają działań związkowców - mówią.
- IKEA stosuje coraz gorsze praktyki. Odcina się od problemu unikając odpowiedzi na nasze prośby, a z drugiej – angażuje w walkę z niezadowolonymi - opowiada Paula Brzezińska, jedna z organizatorek akcji.
W działaniach pokrzywdzonych zauważyć można jednak nowatorskie podejście do protestu. Protestują głównie w internecie, tworząc profile akcji w serwisach facebook czy twitter. Zdaniem specjalistów od wizerunku to strzał w dziesiątkę, bo ludzie aktywni w internecie, to między innymi klienci IKEI.
I skaza na wizerunku zarówno szwedzkiego koncernu jak i firmy Solid może zmusić ich do negocjacji ze związkami. Na razie jednak obydwie firmy nie reagują ani nie komentują oficjalnie protestu.
Dziś w Katowicach od 15:00 w czasie protestu na parkingu pod marketem w Dąbrówce Małej rozdawane były ulotki na temat akcji.
- Niestety już po 40 sekundach pojawiła się ochrona, naciskając na nas oraz przybyłe tu media - mówi w rozmowie z MM Wojciech Gumułk**a**, rzecznik Śląsko-Dąbrowskiej Solidarności. Nie wszyscy klienci sklepu byli zainteresowani rozmową na temat akcji z protestującymi.
- Dlatego cieszymy się, że protest odniósł taki sukces w internecie. W końcu klienci IKEA to głównie młodzi ludzie, aktywni internauci - dodaje Gumułka.
MMSilesia: Gorące tematy
Zamieszki w Zabrzu i pusty stadion Górnika | Remont ul. Mikołowskiej. Jak tu nie oszaleć?! | Ku przestrodze: Wielka tragedia w Radzionkowie | Niewiarygodne, ale prawdziwe. Drożej na A4! |
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?